Het Grote Zoekplaatjestopic

@Maffi: - geen wijnsoort (heb ik al aangegeven in een vorige post)
- Montepulciano: héél warm, maar het moet nog warmer.

@Marifran: Je zet een zoekplaatje neer, er komen hier vragen waar je niet meteen met een simpele ja of neen wegkomt, dus …

**Hint: - **een welbepaalde kaassoort.

Jongens…, jullie zitten er hier haast een wedstrijdje “Wikiquotes” van te maken en daarom die op- en aanmerkingen van de oudere deelnemers. Ik moet na enkele dagen weer eens kijken zeggen dat het geen uitnodigend topic meer is.

En nu mijn vraag, is het wel of niet een natuurlijke grot?

Pfffew!

http://www.cretaiole.it/immagini/rom01.jpg

IL Romitorio di Pienza

Maffi was met Montepulciano op 20 km van Pienza, die kaas was geen loze hint - zie foto -

Het was oorspronkelijk een Etruskisch graf. Later is het als Romitorio (=hermitage) in gebruik geweest tot 1750 met vrouwelijke bewoners.
De huidige bezitters hebben het in eigendom sinds 1993.
http://www.pienza.info/pienza_il_romitorio.php

Puntenaanpassing volgt.

ik ben toch stik nieuwschierig hoe je dit hebt gevonden.
Ik heb op de plaatsnaam met plaatjes gegoogled , ook cava erbij genoemd, maar er komt geen enkel plaatje met deze foto…

Maffi

http://www.wereldwijzer.nl/images/icons/icon14.gif

**De score:
**
1: Marifran…115
2: Roanna…111
3: Loesje505…82
4: Corberana…68
5: @ngel…67
6: Kingfishererik…61
7: Stancy…43
8: Lennart1…41
9: Roberts…39
10: Marion 2…28
11: Bloem…27
12: WizardOfOss…27
13: brasgordel…22
14: JurjenB…21
15: Maredaro…19
16: Toos…15
17: Besmile…13
18: dutchgirl…12
19: Maffi…12
20: physio75…11
21: Cynthia…10
22: Jellebowski…10
23: Rvanhegelsom…9
24: Markr…8
25: Kaylo…8
26: Mela…8
27: Liubi…8
28: lagelandenbewoner …8
29: Carolina…7
30: pvdt…7
31: Meira1972…7
32: Tempelssammy…7
33: Michiel…6
34: Frank1285…6
35: Elsmarijn…5
36: Davenuman…4
37: Schoentje…4
38: Xenomania…3
39: BesteDaniëlle…3
40: Xander…3
41: Frank34…2
42: Babseba…2
43: Raymond19…2
44: Dirkpie …2
45: EdjeQ…2
46: Georgessiam…2
47: Tim-V…2
48: Mathilde9900…2
49: lekstokje…2
50: Xena…2
51: Beppie1…1
52: Globeskater…1
53: Vivaturkije…1
54: Lotte85…1
55: rik072…1
56: Liset84…1

Maffi, het is weer uw beurt !

Ik heb nog eens naar een paar van de eerste foto’s gekeken in dit topic, maar die lijken me toch ook niet makkelijk… terwijl ze wel binnen een paar posts worden geraden zonder al te veel vragen. Maar het is een spel met een heel leuk principe en het lijkt me op zich wel een natuurlijk iets dat een leuk spel als dit zich ontwikkelt en dat er mensen mee gaan doen die het leuk vinden naar moeilijkere plaatjes te zoeken… zit ik hiermee een beetje op het juiste spoor?
Wat zou er moeten veranderen zodat het weer een beetje wordt zoals in het begin?
Ik heb het al eens gezegd maar nogmaals, ik vind het echt jammer dat de oudere deelnemers het niet meer zo leuk vinden om mee te doen, maar ik heb er persoonlijk geen problemen mee zoals het nu gaat. Vind het nog altijd leuk en interessant, ik steek er veel van op!
:zon02:

1 like

Hoe? Met heel veel aanwijzingen van Stancy, een beetje nadenken, heel veel geduld en heel veel zoeken, pffffrrtt.

euh…de hint over de filmscenes die er werden opgenomen:

• The English Patient, 1996
  • Gladiator, 2000
    Beide films bekroond met oscars !

Nou, ik vind het WÉL leuk. Dingen veranderen nou eenmaal en je kunt niet altijd krijgen wat je wilt, zucht. De laatste zoekopdracht was een hele hele mooie, maar als je altijd overal negatief inzit, dan is het niet leuk, dat klopt.

Dat is het laatste wat ik erover zeg. Ik ga proberen een mooi zoekplaatje te vinden. Dan kunnen we fijn zoeken…

1 like

Waar staat dit gebouw?

Onlangs nog hebben we hierover ook al eens onze mening geschreven. Ik ga mezelf niet herhalen.
Wat ook de evolutie van dit spel enigszins bepaalt, kan zijn dat er in het begin algemeen weinig of geen zoekmachines ter beschikking waren of gebruikt werden.
Ik ga het niet hebben over deze discussie: gebruiken, niet gebruiken. De één doet het, een ander niet.
Feit is dat wanneer je een zoekplaatje voor publicatie niet toetst, sommige zoekers het wél doen en zo zonder zoekmoeite een punt scoren. Plaatje neerzetten, door zoekmachine halen, punt scoren. Wat is er dan nog leuk aan dit spel?
Ik denk dat de evolutie vh spel hier ook mee te maken heeft omdat er regelmatig geknipt wordt in de plaatjes, kleuren wat bewerkt,… om het vergelijk met de zoekmachines te temperen.

Het laatste wat ik hierover kwijt wil is dat veel oudere deelnemers vinden dat er hier af en toe de reacties ondergaan in een berg feitjes en dat het meer op een geschiedenisles begint te lijken, dan een raadplaatjesquiz met toeristsche plaatjes.

Ik denk dat de evolutie vh spel hier ook mee te maken heeft omdat er regelmatig geknipt wordt in de plaatjes, kleuren wat bewerkt,… om het vergelijk met de zoekmachines te temperen.

Hiermee streef je het oorspronkelijke doel van dit spel m.i. voorbij en dat is het 'm nou juist.

Nou, ik vind het WÉL leuk. Dingen veranderen nou eenmaal en je kunt niet altijd krijgen wat je wilt, zucht.

Jij krijgt wel wat je wilt, dus is het goed… ?!

Ik haak af :slapen:

1 like

Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik de lol er steeds snel vanaf vindt gaan, er zijn een paar hele fanatieke deelnemers bij dit topic die het zoeken tot een ware kunst hebben verheven ( waar ze de tijd vandaan halen is mij een raadsel want ik werk gewoon 40 uur plus de beetjes en kan niet de hele dag van alles gaan zoeken op het internet ) en daarnaast worden de plaatjes wel erg vaak bewerkt om het nog moeilijker te maken.
Als ik dat plus met de meest vreemde antwoorden af en toe kan ik me voorstellen dat niet iedereen er de lol van in ziet van tijd tot tijd.

1 like

@Roberts, ik hoop dat je met het afhaken deze discussie bedoeld en niet het spelletje :smile:

Ben het ermee eens dat het doel van dit ontspannen spelletje voorbijgestreefd word met allerlei niet altijd ter zake doende informatie.

Zelf vind ik het leuk een plaatje te Googelen nadat het geraden is. Dan is het natuurlijk heel makkelijk om genoeg informatie te vinden. Maar nu moet iedereen de Wikipedia copietjes wel meelezen om verder te kunnen zoeken. Het is wel duidelijk dat hierdoor de eerste enthousiastelingen af dreigen te haken.

1 like

wellicht geen kerk (vierkante ramen)
is het een kerk? of eerder een kasteel?
is het 14de eeuws (mirrored gothic style medieval church windows)

juliet’s balcony in Verona
is uit 1300, ramen hebben zelfde stijl ,balcon is uit 1932

blijven we in Italië?

is het de buitenkant van het gebouw?
is het Limestone?

zo, duidelijke vragen geven een duidelijk antwoord.

Vage vragen en hopen op een hint?! niet helemaal mijn stijl.

1 like

Ergens in Italie??
Een hint please!!

@brasgordel

wellicht geen kerk (vierkante ramen): Geen kerk.
of eerder een kasteel? Geen kasteel.
is het 14de eeuws (mirrored gothic style medieval church windows): Eerder 13e eeuws of iets eerder (wordt niet precies vemeld).

juliet’s balcony in Verona; is uit 1300, ramen hebben zelfde stijl ,balcon is uit 1932: Er zijn inderdaad wat vreselijke toevoegingen gedaan in latere tijden.

blijven we in Italië? Nee, wel in de buurt. Het stadje lag vroeger wel in de invloedsfeer van een van de staten die nu onderdeel uitmaakt van Italië

is het de buitenkant van het gebouw? Ja, het is inderdaad geen interieurshot. Preciezer: Het gebouw staat nog maar gedeeltelijk overeind; is verder bijna leeg en redelijk vervallen. Ze zijn wel bezig het gedeeltelijk te restaureren en er een museum van te maken.
is het Limestone? Wordt niet vermeld, maar aangezien dit plenty voor handen is en de rest van het oude gedeelte ook in Limestone is, is dit wel waarschijnlijk.

zo, duidelijke vragen geven een duidelijk antwoord.: Inderdaad, bedankt.

Vage vragen en hopen op een hint?! niet helemaal mijn stijl. Mijne ook niet, zoekplaatje betekent zoeken.

Sorry, moest veel vragen beantwoorden, zie andere post. Genoeg hints en antwoorden geloof ik voor nu.

Ik zou zeggen… gaan jullie lekker op deze voet verder.

Ik zie het vanzelf wel weer, wanneer ik weer mee ga/wil doen.

Succes.!

2 likes