Het Grote Zoekplaatjestopic

voormalige USSR
of eerder pakistan/india

voormalige USSR

Van water wordt hier nogal een punt gemaakt.

Van wie is het, wie doet er wat mee, is er wel geld voor en hebben anderen daar geen last van, zijn vragen die rond het water worden gesteld.

klinkt een beetje als het de omgeving van het aralmeer

Enorm op de goede weg! Het is niet écht in de buurt, nog wel een paar honderd kilometer, misschien paar duizend, maar het gaat om hetzelfde water.

Even gecheckt: ongeveer 2000 km (give or take a few 100)

dus

ergens langs de Syr Darya in Kazachstan vermoedelijk?

Warm, maar nee, zijn zusje en meer stroomopwaarts.

En niet in Kazakhstan…

na mooie plaatjes van

samarkand (oasis)
bukhara oasis

is het langs de
zeravshan?

of de amu darya?

uzbekistan?
of tatjikistan?

@brasgordel: het “zusje” dat Maffi citeert is de Amu Darya: dat heb ik effectief op een site gelezen, want eerst twijfelde ik nog als “zusje” aan de rivier die het verlengde vormt vd Syr Darya. Op de Amu Darya is er een gedeelte met veel aftakkingen “reservoirs”.Dit zijn wel geen echte “bronnen”, zou het hiermee in verband staan?
Als het lang de Amu Darya zelf is (dun niet langs één vd aftakkingen) dan denk ik aan Tatjikistan…gelet op de hint 2000km stroomopwaarts.
(Heb nu geen tijd om effectief te zoeken).

Wow! Met de Amu Darya heb je het zusje, maar net nog niet helemaal de juiste rivier en met Tajikistan heb je het juiste land. Nu nog de plaatsnaam van het zoekplaatje. De “bron” op het plaatje is trouwens niet dé bron van de rivier, maar zo kom je er wel steeds dichter in de buurt. De laatste stap is nu echt heel makkelijk.

Panj River?

“. There are over 900 rivers in Tajikistan longer than 10 kilometres (6.2 mi).”

@brasgordel: 'k ben er nog even… zoek het niet bij die 900 rivieren als ik jou was…denk aan Maffi… “hetzelfde water” dus hoogstens een zijrivier van één vd 2 rivieren die uitmonden in het Aral Meer/Zee. Inmiddels weten we dat het niet anders kan dan een zijrivier van de Amu Darya zelf en dit 2000 km stroomopwaarts. Wat is de totale lengte van de Amu Darya? Of is het totaal 2000km stroomopwaarts maar met een omweg via de te zoeken zijrivier? Het is in Tajikistan: dus slechts twee grote rivieren zijn zijrivieren vd Amu Darya. Hopelijk ben ik juist en kan je veel elimineren.
Succes. Daa…ag!
http://www.grid.unep.ch/product/map/images/aral_1_amu_daryab.jpg

He Brasgordel, Goed gezocht. De rivier waaraan het plaatsje ligt met het zoekplaatje staat op jouw rivierenplaatje. Daar wordt iets groots gebouwd. Je hebt echter alleen 2 zoekwoorden nodig die al bij Stancy bekend waren, en dan zijn jullie er.

Nee. Die 2000 km is een schatting.

P.S. denk nu plots aan wat Maffi schreef: “…Amu Darya, maar net nog niet helemaal de juiste rivier…” dus denk ik nu eerder aan het verlengde vd Amu Dary de “Pyanj” ipv een zijrivier. Pffff…toch nog twijfel.

Een van die reservoirs is in de buurt. “echte bron”: geen idee. Amu Darya is het niet!

't vervolg zal voor brasgordel zijn…moet nu echt er vandoor…
Nurek Reservoir…en een soort lager gelegen bron/reservoir/irrigatiesysteem ?

De “bron” is alleen verbonden met de plaatsnaam. De rivier en alles wat daarbij hoort tips om dichterbij te komen. Jullie zijn nu zoooo dichtbij. Kwestie van 2 juiste zoekwoorden en die hebben jullie al.

Het is verder stroomopwaarts dan het Nurekreservoir.

Ben zelf ook over een uurtje weg tot laat vanavond, dus het is nu of vannacht…