Gewoon de eerste die het goed heeft. Iedereen kaapt wel eens een puntje weg nadat de anderen 17 uur zoekwerk hebben gedaan. Dat is ook de lol van het spel. En jij hebt overigens een fijne moeilijke foto geplaatst. Dat is ook de lol, iets plaatsen waar de rest een week mee bezig is (wat mij geloof ik maar 1 keer is gelukt).
neen, noch Marin, noch Sainte-Croix.
Het is de Clocher civil in Ortaffa
**Un des monuments symboles du village est le clocher, édifié entre 1898 et 1900 sous la municipalité de Sauveur Malé, inspiré de la Tour Eiffel et l’exposition universelle parisienne.
Ortaffa ligt in Languedoc
Puntje voor mij!
**
:zon02:
Waw…Bravo Liubi, dat is ‘m ! Je scoort het punt. Hierna pas ik de punten aan.
Liubi, ben jij misschien op het idee gekomen om mijn berichten op het Reisforum uit te pluizen?? of toch niet? Want daar vermeld ik ergens “Ortaffa”. Ik weet wel er waren voor deze zoektocht nog andere mogelijkheden maar sssst….
Om volledig te zijn Ortaffa ligt in de vlakte vd Roussillon en behoort sinds 1985 tot het kanton Elne (voorheen tot kanton Thuir).
Vooraleer de punten aan te passen gun ik alle zoekers even kijkplezier met de bijgevoegde foto’s en ik schrijf nog iets over de “hints”.
Wellicht is het niet de gewoonte maar toch deze info omdat jullie je rot zochten op deze steenhoop, maar ik laat hem zien in al z’n glorie getooid met een prachtig landschap.
Via de foto meegenieten vd grootsheid vh landschp waarin deze klokkentoren staat met op de achtergrond le Pic du Canigou (2 784,66m H.), de trots vd Catalaan. Voor mij het mooist in de lente… alles in bloei met als achtergrond de smeltende sneeuw op de Canigou. Prachtig toch?
Het dorp Ortaffa ligt zo’n 15 km Zuidelijk van Perpignan. Vele malen zijn we langs deze campanile gereden.
Het grasveld op foto nr 1 is het sportveld vd gemeente. Onderaan het grasveld in de rue des Jardins bevindt zich de chambres d’hôtes waar wij reeds enkele keren logeerden : “Mas du Tech” (Le passage à gué over de rivier de Tech op 500m vd Mas). Foto nr 1 stond op de website van deze chambres d’hôtes, maar werd vervangen door foto nr 2.
De website vd gemeente Ortaffa , zie onder “monumenten” : daar heeft Liubi letterlijk de oplossing gevonden:
http://www.mairie-ortaffa.fr/
Jurjenb je was er zo nabij… Marseille tot Perpignan uitsluiten, ik dacht nu wordt de hoek verkleind van Perpignan tot de Spaanse grens. Je hebt me wel een handje toegestoken door de karavaan in de richting van Bordeaux te leiden en terug naar Perpignan…. en ja, die toren ligt inderdaad in dit vergroot gebied.
De “hints” :
“…het plaatje toont de 1ste hint” , nl. het open klokkenhuis ( campanile) in smeedwerk dat typisch is voor Zuid-Frankrijk opdat de Mistral en Tramontana winden minder vat zouden hebben op deze klokketorens. Het ging meer over een open klokkentoren dan over een kopie vd Eiffeltoren. (Ik neem aan dat Corberana dit besefte. Hij deed een mededeling die tegelijkertijd antwoord en hint was).
Een intermezzo over Campaniles: **
Een algemeen architecturaal in het oog springend gegeven en héél typisch voor Zuid-Frankrijk zijn de “campaniles”,** de sierlijk smeedijzeren omhulsels die de klokken vd torens dragen en beschermen in een open klokkenhuis.
Een klok opgehangen in een kooi van ijzer die de lokale dorpssmid zo mooi mogelijk vervaardigt want “mijn werk in de hoogte wordt door iedereen gezien”.
Een solied gebouwd onderstel met een open klokkentoren opdat de Mistral en Tramontana minder vat zouden hebben op deze klokkentorens van belforten, donjons, horlogepoorten, kerken, gemeente- of stadstorens.
In een ver verleden werden deze torens gebouwd zonder “campanile” en werd op het plat dak vd toren dag en nacht de horizon bespeurd door iemand vh dorp om bij een aanval, brand, e.d. tijdig te kunnen verwittigen.
Vanaf de 7de eeuw zijn deze torens steeds in steen opgetrokken, ze maakten meestal deel uit vd vestingen rond dorp of stad en men introduceerde “la cloche”, “campa, campana” in het Latijn. Hiermee kon de wachter alarmeren.
In een later stadium werd de essentiele functie het luiden vd uren.
Vele campaniles dateren vd 18de eeuw. Het is niet altijd evident ze te dateren, alleen de klok heeft soms een inscriptie met datum. Ook nu nog worden er campaniles gebouwd.
In het Frans patrimonium werden tot nu ongeveer 4500 klokken geinventariseerd maar waarschijnlijk bestaan er meer dan 10.000 merkwaardige klokken en torens van voor de 19de eeuw of vertegenwoordigen ze een zeker cultureel belang.
De oorsprong vd campanile is Zuid-Italië.
In Frankrijk lopen verschillende initiatieven ter inventarisatie van zijn campaniles.
Bronnen: le carnet du patrimoine n° 3 du Conseil Général du Var, e.a.
…de bijkomende bruikbare indirecte hint :
“….Diegenen die tussen de lijnen… in m’n N.B. een bijkomende bruikbare indirecte hintsprokkelen, nl. “…welke windrichting het gaat”.
Ik probeerde met “wind” richting en aandacht te geven naar die open klokkentorens – campaniles (Mistral en de Tramontana).
Liubi, seffens volgt de puntenaanpassing.
Ik hoop dat het me lukt want het is m’n 1ste poging en sorry voor dit intermezzo want jij wacht wellicht met ongeduld op jouw beurt. Trouwens die puntenaanpassing hoe doe ik het? Gewoon de lijst kopiëren en aanpassen?
Stancy,
Bedankt voor deze bloed-zweet-en-tranen quest ![]()
Ook bedankt voor je uitleg. Zeker een leuke toevoeging.
Groetjes uit Portugal
Rob
Klopt, kopieren en aanpassen. maar nu ik er toch ben, als dank voor je uitgebreide verhaal:
Ga ik je helpen, doe ik het nog fout ook… ![]()
De score:
1: Marifran…106
2: Roanna…101
3: Loesje505…79
4: @ngel…66
5: Corberana…63
6: Kingfishererik…53
7: Lennart1…41
8: Roberts…36
9: Marion 2…28
10:Bloem…27
11: WizardOfOss…27
12: JurjenB…20
13: Maredaro…19
14: Toos…15
15: Besmile…13
16: Cynthia…10
17: Markr…8
18: Kaylo…8
19: Mela…8
20: Jellebowski…8
21: Rvanhegelsom…8
**22: **Liubi…8
23: Carolina…7
24: pvdt…7
25: Meira1972…7
26: Tempelssammy…7
27: Michiel…6
28: Frank1285…6
29: Elsmarijn…5
30: JoanV…4
31: Davenuman…4
32: Valentijn…4
33: Xenomania…3
34: BesteDaniëlle…3
35: Xander…3
36: Frank34…2
37: Babseba…2
38: Raymond19…2
39: Dirkpie …2
40: EdjeQ…2
41: Beppie1…1
42: Globeskater…1
43: Vivaturkije…1
44: Tim-V…1
45: Lotte85…1
46: Georgessiam…1
47: Stancy…1
Liubi, hierbij is het jouw beurt !
**Ik denk dat Liubi niet tevreden is met plaats 48 ? **
Zij gaat van plaats 25 naar 22: zo denk ik toch.
nee, met plaats 48 ben ik zeker niet tevree
@Stancy, nee ik vond het door te googlen op het woord porte clocher.
Vanavond een foto. Ga zo weg. Tot vanavond!
Je kan niet alles lezen op het Reisforum, maar in aansluiting met mijn zojuist geplaatst bericht 01/07/2010, 10:04, verwijs ik naar mijn uitgebreid bericht van (08/03) en 09/03/2010 op Wereldwijzer:
LANGUEDOC – ROUSSILLON – OOSTELIJKE PYERENEEËN - KATHARENSTREEK
volgend op en aansluitend met :
Reistip Reistip: Regionaal Natuurpark van de Catalaanse Pyreneeën
Redactie
en waarin ik o.a. Ortaffa samen met Mas du Tech vernoem. Le clocher de ville d’Ortaffa staat ergens op de website vd Mas.
Nu is het plaatje volledig afgeboord en rond !
Gut, en ik ben nog wel voorbij de canigou getrokken… Is trouwens een mooie GR ( bekende wandelroute met rood-witte aanduiding). Ik dacht de nr. 10.:dag:
Op naar de volgende!
Dat is inderdaad de GR 10 :
Daar heb ik ook een stuk van gelopen (Super Bagneres tot Lourdes, erg fraai ![]()
'tja…jullie zullen wel een goede verrekijker bij de hand hebben gehad en liepen jullie blijkbaar op een hoger niveau dan de klokkentoren van Ortaffa … en toch niet gezien lol2lol2
Het plaatje komt eraan. Heb het alleen erg druk gehad en geen tijd voor de pc.
Heb je al een plaatje kunnen vinden? :dag:
Zit hier ook al vol spanning te wachten…
:paranoid:
Denk dat ze op reis is om een moeilijke te plaatsen…vandaar dat ze het misschien zo druk heeft.
Ik wil hier wel even toevoegen, dat we eerder altijd dan zo deden… als iemand om welke reden dan ook een dag of 2 a 3 niets meer van zich laat horen, dat een van ons dan een nieuw plaatje mag plaatsen. Dus denk er even over na, gooi het even in de groep en wijs even iemand aan die het gaat doen. Kunnen we weer verder.
Groetjes Roanna :dag:
Ik was idd op vakantie (naar Nederland dus wel internet) maar mijn zoontje was ziek en die had even alle aandacht nodig.
Maar hier is ie:
Waar staat dit? En waarom?
http://www.wereldwijzer.nl/22518-albums3043-picture20712.html