Hebreeuws leren

Hebreeuws leer je niet 1 2 3, vooral omdat het van rechts naar links wordt geschreven en een eigen alfabet heeft. En als je niet regelmatig in Israël bent, moet je vaak raden naar de uitspraak. Op deze link http://www.learn-hebrew.co.il/ vind je een heleboel basisbegrippen en als je op het woord klikt, krijg je de uitspraak te horen. Handig als je van plan bent naar Israël te gaan, of – als je al een beetje Hebreeuws spreekt – om te zien hoeveel je hebt onthouden.

En voor degenen die al Hebreeuws spreken en in contact willen komen met anderen om te kunnen oefenen… laat hier even een berichtje achter.

Lehitraot,
Judith

Sjalom

Ja ik wil ook graag met andere mailen in hebreeuws. Maar dan fonetisch. Dus als iemand zin heeft???
lehietraot b’karov

Gevonden in Wikipedia, op de pagina van Israel:

Officiële landstaal: Hebreeuws, Arabisch

Jammer dus dat in dit deel van het forum alleen Hebreeuws is opgenomen.

Hallo Carriere-vrouw,

Het Hebreeuws is de taal die ik moet proberen te spreken en verstaan als ik in Israël ben ;-). Ik heb het Arabisch niet bewust weggelaten hoor. Maar Hebreeuws is de voertaal in winkels, op scholen en in het overgrote gedeelte van het openbare leven. Natuurlijk wordt er ook Arabisch gesproken in Israël. Het is een verplicht vak op middelbare scholen. Tegenwoordig is Russisch trouwens de derde taal. Veel verkeersborden en andere openbare bordjes zijn in het Hebreeuws, Arabisch en Russisch (de borden worden steeds groter…).

Groetjes,
Judith

Zoekt er nog iemand iemand om mee Hebreeuws te praten om zo je Hebreeuws een beetje op te krikken of bij te houden? Ik leer sinds januari 2009 Hebreeuws, met behulp van een Israelische vriendin die ook examens Hebreeuws maakt en mij bijna dwingt om Hebreeuwse films te kijken :wink: Het helpt wel, maar mijn Hebreeuws is nog steeds erg simpel. Het lijkt me wel leuk om met iemand in het Hebreeuws een beetje te mailen die zo’n beetje op hetzelfde niveau zit. Want zodra iemand uit Israel Hebreeuws tegen me gaat praten raak ik de weg kwijt :wink:

Eriv Tov,

Anie lomedet Ivriet ba internet ba Hebrewonline. Ben vorig jaar augustus begonnen met het leren van Ivriet. Ook mij lijkt het leuk om een beetje te kunnen oefenen via de mail. Kan iemand mij mischien vertellen wanneer je nou precies ET in een zin gebruikt, vind het nog steeds een beetje lastig.

Groet,
Georgia

Als je ‘et’ iedere keer in een zin waar het lidwoord ‘ha’ in voorkomt en een werkwoord tussen het werkwoord en het woordje ‘ha’ gooit, is dat in ieder geval (volgens mij) nooit fout.
Bijvoorbeeld: Ani ro’a et hasfarim (ik zie de boeken).
Dat doe ik altijd, en tot nu toe heb ik nog nooit commentaar gehad dat ik dat fout doe :wink:

1 like

Oke beseder, Agschaf anie meviena Toda

Hallo ik ben Flabbus en ben bezig om Hebreeuws te leren. Graag wil ik met mensen die dit ook doen mailen. Zodat ik deze taal een beetje op peil kan houden. Ik ben beginneling. Het liefst doe ik dit een beetje fonetisch. Dus als er mensen zijn (dat zal toch zeker wel) dan hoor ik het heel graag.

lahietra ot

Hallo Flabbus,

Ik zou graag mijn Ivriet willen beoefenen voeg me toe. En wellicht kunnen we converseren in Ivriet.

Georgia.7 live.nl

foutief geplaatst

Weet iemand of er voor Ivriet officiële examens zijn zoals je voor het Frans DELF hebt, voor Spaans DELE, etc? Ik ben bezig met zelfstudie die mijn Hebreeuws op niveau B2 zou moeten krijgen, en ik zou ook graag een examen doen (en dus een certificaat halen :)) Ik kan niet echt iets vinden tot nu toe.

ik heb geluk mijn vriendin is israelische dus ik hoef het niet te leren :smiley:

Ik ben ook zelf al aan het leren, maar ik heb liever een certificaat daarbij :slight_smile:

Sjalom… ik heb nu een tijdje les, individueel, bij een lerares. Misschien vind ik het ook wel leuk om te schrijven, of misschien zelfs te skypen. Ik merk dat het spreken lastiger voor me is dan het schrijven. Maar ook het zelf dingen verzinnen… Dus misschien is het helemaal geen slecht idee :-).
Hartelijke groet,
Henriette

Heeft er iemand wel eens een taalcursus gedaan in Israël? Op internet vind ik niet veel zinnigs.

1 like

Hai Henriette
Ik zoek nog mensen om een facebook/skypegroep te starten De bedoeling is een uur les/conversatie eens per week om Hebreeuws te oefenen. Ik dacht zelf dat we het over bijv hobby’s van de deelnemers kunnen hebben. Samen kijken naar een youtube filmpje in het Hebreeuws en daar over kletsen.
Ikzelf woon in Israel.
Ben je geintresseerd laat het mij weten.
De groep zal zowiezo niet starten voor midden mei.

1 like

Bedoel je Hebreeuws leren in Israel ?
Daar zijn vele mogelijkheden je kan bij talen instituten leren zoals berlitz, of ulpan wel of niet in een kibboets. Ik heb ulpan-kibboets gedaan (gevorderde) en heb er baat bij gehad, maar goed ik woon in Israel

shalom!

ik ben zolang als ik me kan herinneren gefascineerd door de Hebreeuwse taal en heb vorig jaar een cursus gedaan. Totaal 10 weken lang, elke week 2 uur les.

Helaas kon ik er niet verder mee gaan omdat ik ging verhuizen wat ik erg jammer vind.

Wat mij supergaaf lijkt is om voor een paar maanden naar Israel te gaan om daar de taal zo volledig mogelijk te leren.

Zijn er meer mensen die dit gedaan hebben? Zo ja, wat zijn de ervaringen?

1 like