Waarom nou 40 mensen hier langs komen zonder te stemmen of een gokje te wagen, snap ik nou even niet. Zou het dan toch dat bruggetje over de Ombrone zijn in Toscana (It) ? (Ja, dat was mijn stem…!)
Maar ook in Nepal zag ik bijna 100% hetzelfde bruggetje…
Of werkt deze poll technisch gezien niet? Op mijn pc wel. Bo!
Als jij denkt dat het in Bagni di Lucca is, dan moet je dus Toscana (It.) stemmen… Volgens mij heb je nog niet gestemd.
(Vink de keuze aan en klik dan op “Stem”)
De Duivelsbrug is een nickname , een volksnaam. De eigenlijke naam is anders. Een vrouwennaam uit de bijbel.
Dat alles onder voorbehoud. Ik heb zo’n bijna identieke brug ook ergens in Nepal gezien. Niet ver van “Devills-hole” in Pokhara.
Omdat hij volgens de legende in één nacht door de duivel zou zijn gebouwd.
Ben er idd twee jaar geleden geweest. We moesten van Noord Italie naar de Versilia. Ik dacht dat het wel aardig zou zijn om een alternatieve route te nemen vanaf Modena (de SS12, oftewel de Passo dell Abetone) dus. Scheelde naar mijn mening veel kilometers, tijd en geld. Bleek een grote vergissing!!! Was een echte bergpas en duurde een paar uur. Voor mij als liefhebber van sportief autorijden een uitdaging, want we hadden een grote en vooral snelle auto bij ons. Mijn vriendin echter, vond het vanwege haar chronische wagenziekte, minder vermakelijk. Dus na een paar (bijna) kots-stops arriveerden we bij de duivelsbrug en hing zij half kotsend boven de Serchio, terwijl ik haar de legend vertelde (waar ze op dat moment geen ruk om gaf).
Inderdaad: er was toen geen telefoon of internet en velen stonden stomverbaasd dat er “plots” een brug was.
Dat was dus ‘duivelswerk’.
Het “bewijs” was die grote witte vlek op de rots die je een beetje links van het midden op de foto ziet. Het is de TAND van de duivel die die brug in één nacht bouwde.
Mijn vraag is natuurlijk: Hoe en waarom kwam die tand van de duivel dààr terecht ?
Anderen zeggen: Nee, die “rots” met die witte vlek is een van de afgebroken hoorns van die duivel! Als je de lijnen van die rots doortrekt is het inderdaad een afgebroken “bokke-hoorn” (één van de hoorns van de ‘duivel’)
Maar in alle legenden is de reden voor de afgebroken hoorn dezelfde als voor die tand.
Waarom kwam die tand/hoorn daar terecht?..
Maar misschien had jij meer zorgen voor je vriendin dan voor die legende…?
idd, zo ver gaat mijn kennis over de legende niet. Heb nog even een reisgids en het fotoalbum nageslagen maar concludeer dat de Ponte Diavolo en de brug op de foto hierboven niet dezelfde is. De foto hierboven is weliswaar erg onduidelijk maar de duivelsbrug heeft toch echt een andere vorm. Helaas is ons vermoeden dus onjuist.
Maar nee, ik zie toch teveel dingen die overeenkomen met die legende.
En…ik heb , (dacht ik toch zeker) die brug hier ergens in Toscana gezien, maar ja ik heb wel vaker (vooral bij een mooi landschap in Toscana) dat ik mijn ogen ogen niet geloof.
Wel dacht ik éérst dat het de Ombrone was,…Nee, ik houd het nog even op de laatste twee bogen van Ponte Maddalena , alhoewel…, alhoewel …was die niets iets hoger…Bo!
De twijfel slaat nu toch toe, maar…
toch…ergens , ergens in Toscana… Zouden er meerdere duivelsbruggetjes zijn ?