wij gaan voor het eerst naar Cuba en willen van het uitgaansleven in Havana genieten. De afstanden zijn echter aanzienlijk, en om nou steeds een taxi te nemen, lijkt ons wat omslachtig.
Ooit schijnt in de Manzana een fietsverhuurwinkel te hebben gezeten, maar volgens mijn laatste info is deze gesloten. Weet iemand of er nog fietsen te huur zijn in Havana?
Hoi :dag:, misschien is het een idee om die info bij een reisbureau te halen. Of in een goede boekhandel. Daar hebben ze vast wel een recente Lonely Planet of andere gidsen die die info kunnen verschaffen. Je hoeft die niet te kopen maar wel de adressen overpennen. Ter plaatse kun je dan kijken welke adres je het beste lijkt.
TIP: Als van A naar B naar C enz. fietst is het dan ook mogelijk om je fiets op het laatst bereikte punt in te leveren? Het bespaart je een terugtocht en je ziet meer van het land.
TIP: Denk aan voldoende reparatiespullen, reserve binnenbanden etc. Krijg je die in Cuba mee of moet je die vanuit Nederland meenemen?
Sluit me aan bij de goede TIP om reserve delen en wat handig gereedschap, zoals banden reparatiesetje en verstelbare sleutel mee te nemen. Klein fietspompje van ca. 10 euro voor onderweg kan ook handig zijn. Maar vooral een goed kabelslot waarmee je de fiets ergens aan kan vast zetten. Mijn ervaring in Cuba is dat de fiets echt s’avonds en s’nachts binnen moet staan, liefst op je kamer. Een fiets is daar nog een hele luxe. Als je naar centra of steden ga, zoek dan een betrouwbare perkeerwacht aan de rand van het centrum. Dus niet in het gebied waar schuimers op zoek zijn naar gewin. Overigens is het aan te raden om je fiets of mee naar binnen te nemen of bij een betrouwbaar uitziende parkeerwacht achter te laten waarvan je een bewijsje krijg. Kost meestal maar een dollar.
Zelf neem ik altijd een mountainbike vanuit nederland mee (50 euro van internet). Sinds 1 april 2010 geldt dit bij Martinair (KLM bagage regels) als een tweede bagage stuk waarvoor 55 euro wordt gerekend. Na afloop geef ik hem aan een arme familie, bij voorkeur familie met veel vrouwen. Transport betekend ook meer vrijheid.
Huren kost ook geld met het risico van verlies met als gevolg een goede kans op een gepeperde rekening.
Bovendien kan je de fiets achterlaten waar je zelf wil.
Overigens hoeft de fiets niet perse in een doos. Haal zelf bij de fietsenmaker een kartonnen fietsverpakking waarin de fabrikanten hun fietsen aan hun dealers versturen. Voordeel is dat de wielen er een stukje uitsteken waardoor de fiets op de wielen kan worden voortbewogen richting incheckbalie i.p.v. getild of gesleept moet worden lol2.
Oei, heb fietsen gehuurd in Cuba en eh… neem maar liever een taxi (die zijn helemaal niet zo duur).
De fietsen in Cuba zijn absoluut niet van Nederlandse kwaliteit (maar goed, waar wel) en de banden, kettingen en wielen lieten zeer te wensen over. Heb vaak genoeg langs de kant van de weg gestaan met een platte band of mijn ketting eraf. Dus ja, als je voor een fiets gaat in Cuba: flinke reparatieset mee!
Kan uit ervaring zeggen dat het niet meevalt om een fatsoenlijke fiets te huren. Voor een lijk waar je hier nog geen 5 euro voor krijgt vragen ze daar een vermogen voor een dag huur plus een belachelijke borg waarvan je nog maar mag hopen dat je hem ooit terugkrijgt