F 18 van de United states Navy crasht in wooncomplex te Virginia

Het toestel maakte deel uit van een trainingssquadron en stortte kort na het opstijgen neer. Volgens een ooggetuige vloog het toestel voor de crash met haperende motoren laag over. ‘Het vliegtuig vloog over mijn auto terwijl het brandstof loosde’, zegt George Pilkington tegen CNN.

Met hun manoeuvre wisten de vliegers een mini-golfbaan en een zwemparadijs te ontwijken. Volgens nieuwszender CNN probeerde de piloot het toestel nog richting kust te sturen, maar die poging faalde. Het toestel kwam uiteindelijk minder dan een kilometer verderop terecht. De twee bemanningsleden hebben zich met hun schietstoel in veiligheid gebracht, aldus een woordvoerder van de marine.

Een van de marinepiloten zat, toen reddingswerkers hem vonden, nog vast in zijn schietstoel. De man verkeerde in shock. De andere vlieger verontschuldigde zich, volgens berichten op Twitter, tegen de onwonenden. ‘Sorry dat ik tegen jullie huizen ben gevlogen’, zou de man gezegd hebben. Beide piloten werden aan hun verwondingen, waaronder sneden in het gezicht, behandeld en afgevoerd naar het Sentara Virginia Beach ziekenhuis.

De burgemeester van Virginia Beach zei dat op de grond negen personen gewond zijn geraakt. Eén van hen zou een politieman zijn. Naast de gewonde bemanning zijn zeker vier andere gewonden naar het ziekenhuis gebracht. Geen van de gewonden verkeert echter in levensgevaar. Waarschijnlijk is bij het incident niemand om het leven gekomen. ‘We hebben geen berichten van vermisten’, verklaarde een woordvoerder van de marine eerder.

‘Het zal even duren voor we de details kunnen overzien’, zegt brandweercommandant Tim Riley. ‘maar we moeten aannemen dat er personen worden vermist.’ Van het Mayfair Mews appartementencomplex zijn vijf gebouwen zwaar beschadigd. Sommige delen zouden op punt van instorten staan.

De staat van de panden en de nog steeds oplaaiende brandstof bemoeilijkt het zoeken naar personen. Enkele branden zijn inmiddels geblust, en de brandweer doorzoekt de ravage. Volgens ooggetuigen ontstond door de crash brand in twee appartementen. ‘Er stegen enorme vuurballen op’, zegt Zack Zapatero. 'Er werd mij verteld dat er bejaarden in het getroffen gebouw woonden

Bron AD.NL