(origineel bericht op be-more.nl)
Durban, city of contradictions
Ik ben geschokt door de Durbantour die ik woensdagavond maakte met politieagent Martin. De tegenstellingen zijn zo groot dat ze niet te bevatten zijn. Een township van 1,2 miljoen mensen met een autoweg er doorheen van 30 km! Naast de luxe van de grote hotels en de Las Vegasachtige boulevard. En wat het meest schokkend was is dat er ruim 3000 mensen zijn verwijderd voor het WK2010 alleen omdat een team moest trainen in de township! Ik kijk wel voor altijd anders naar het WK 2010. Ondanks de finaleplek! Hen was beloofd om tijdelijk een andere ruimte te hebben maar ze zitten nog steeds als varkens opgesloten in hokken van 3 bij 4 meter! En hebben al geprotesteerd maar ze blijven zo vriendelijk. En dan de drugs en de prostitutie. Naast al het mooie wat Durban ook te bieden heeft. Er is nog veel te doen maar de moordcijfers zijn in ieder geval al behoorlijk naar beneden gegaan. In negen jaar van 108 naar 42 per jaar. Dit land pakt je op verschillende manieren. En ik weet dat ik het in Holland erg goed heb!