Dolomieten (met 2 jonge kinderen)

Hallo,

Onze 2e dochter is net geboren en we willen ergens in september een weekje naar Noord-Italie. Ik ben altijd groot fan van mooie uitzichten, dus leek het ons wel leuk om de Dolomieten te bezoeken. Ik vind het platteland (met hopelijk lekkere temperaturen in september) met op de achtergrond die enorme rotspartijen schitterend.

Nu is onze jongste dochter tegen die tijd net een half jaar oud, onze oudste dochter is dan 2,5 jaar oud. We hebben voor de kleinste een Emeibaby draagzak. De oudste kan zelf al leuk lopen, maar voor de zekerheid hebben we voor haar nog een Deuter Kidscarrier waar ze in past. Grote wandeltochten zitten er niet in dit keer, maar dat is geen probleem. We gaan met de auto, en kunnen onderweg (in bv Zuid-Duitsland) overnachten mocht de totale reis te lang duren. Eenmaal in Italie hoop ik voor 1 week een appartement met in elk geval 2 of 3 slaapkamers te kunnen huren. Het zou fijn zijn als het appartement van alle gemakken voorzien is (daar is het budget ook wel voor). We zitten liever niet in een ski-oord, maar als het even kan echt op het randje van de Italiaanse Alpen (maar dus wel ergens op het platteland). Ik zie dit soort foto’s voor me:

Met de auto kunnen we dan uitstapjes maken, zat zelfs nog aan een dagtrip naar bv Venetie te denken (maar dat kan alleen als het niet meer dan 150km heen is).

Hebben jullie tips rond plekken die ik zou kunnen overwegen? Kan ik beter richting een van de meren als alternatief, en de Dolomieten juist als dagtocht bezoeken? Moet het qua appartement wel lukken. Welke dorpen zou ik moeten onthouden? Hopelijk hebben jullie leuke tips.

Groet,

Ilya

Hoi Ilya,

Niet helemaal een antwoord op jouw vraag, maar wij zijn ooit in een vakantiehuis in Slovenie in het dorp Luce geweest. Als je me een pb stuurt zal ik je de site geven.

In de Sloveense bergen, vlak achter Oostenrijk. Vele wandelingen die ook voor onze toen 3 jarige zoon te doen waren.

De foto hierboven zou ook daar genomen kunnen zijn. Het huis was een particulier huis van Belgische eigenaren. Drie appartementen. Wij zaten op de eerste verdieping. Twee slaapkamers, en ruimte genoeg. Ik meen dat het bovenste appartement groter was.

In een dorpje tussen de lokale bevolking. Riviertje heel dichtbij. Prachtige vakantie gehad. Wij hebben een aantal keren en wandeling gedaan naar een bergtop. Prima wandelingen en geweldig om bovenop een berg in je eentje te staan. Of Robanov Kot, verschillende kabelbanen. Het was zo mooi.

Verder Slovenie, onverstaanbaar taaltje, heerlijk eten met Italiaanse invloeden en genoeg te doen.

Als je meer informatie wilt, stuur me maar een pb

Groetjes Dionne

Hmm. Klinkt leuk. Mag je zeker even als pb sturen ja. Wel moet ik bekennen dat ik nog niet zeker ben of dit wat gaat worden. Ik vind het noorden van Italie wel een beetje de max met wat we willen rijden. Verder kan later altijd nog. Nu wilden we ergens in max een uurtje of 8/10 zijn, en met die allerkleinste wordt het vaak even stoppen. Het liefst bij Innsbruck direct naar beneden…

@Ilya : heb je een PB gestuurd.

Holadihee, wat een PB @Stancy :). Dank, ga ik lekker op mijn gemak lezen!

@Ilya : Als jij graag wil verblijven in het soort landschap zoals de geplaatste afbeelding bij je intro bericht van dit topic dan is dit in een van de drie dorpen van Val-Gardena/Gröden. Jouw plaatje toont het dorpje St. Cristina

http://www.wereldwijzer.nl/images/icons/icon7.png

en ligt aan de zonkant van Val-Gardena met uitzicht op de imposante rotsmassa’s van de Langkofel. De twee andere dorpen van Gröden zijn Ortisei/St. Ulrich en Selva Gardena/Wolkenstein.

Het scheelt inderdaad 300 kilometer met elkaar. Ik kan me voorstellen dat je dan met zo’n jonge baby te ver vindt rijden. Je stopt best vaak met die kleintjes.

Misschien iets voor de toekomst…

@Stancy, Is er in alle drie de genoemde dorpjes voldoende accommodatie te vinden in September? Ik ga eerst maar eens uitzoeken of er wat in St. Cristina is.

Aan iedereen: Wie heeft er tips mbt een appartement met in elk geval 3 slaapkamers incl. wifi en keuken voor 1 week (zaterdag tot zaterdag)? Het mag best een modern/luxe plekje zijn. Het hoeft niet in de bergen te liggen; het liefst met mooi uitzicht op de bergen zoals op de eerder getoonde foto…

We hebben inmiddels geboekt. Eerst een weekje naar Damont (Monte Pana in Val Gardena) en daarna door naar het Comomeer voor een weekje in Solomio (vakantiehuisjes). Volgens mij wel leuk met de kinderen. We kunnen niet wachten :slight_smile:

Heeft iemand misschien nog wat leuke tips voor in de Dolomieten en voor rond het Comomeer? Misschien de dingen die je niet zo snel op internet tegenkomt? Ik ben nog totaal onbekend met de regio…

@Ilya : zie mijn PB >> Comomeer en (Dolomieten.bis)

Ja. :). Super. Dankjewel. Was het kwijt :(. Maar nu weer terug :).

Ben de laatste dagen flink gaan zoeken. Zit vooral met een aantal vragen:

We hebben een keuken in het appartement. Vanwege bedtijd kinderen etc zit uitvoerig dineren er wrs niet echt in. Dus dan 's middags maar lekker eten en dan 's avonds gewoon een kleine maaltijd in het appartement. Zijn er traitteurs in Italie waar je gewoon een hele maaltijd kunt kopen? Ook in de kleine dorpjes? Zijn supermarkten overal te vinden, en hebben ze daar alles voor een maaltijd, of kan ik zaken als kruiden etc beter gewoon meenemen?

Is er rond Val Gardena een soort algemene Dolomieten ‘pass’ waarmee je alle liften in de hele regio in kunt? Of moet je telkens per lift betalen?

Op een zaterdag checken wij 's ochtends vroeg uit voor de tocht naar het Comomeer (noorden van het meer). Heeft het zin om de auto bij het treinstation van Verona (Verona Station Porta Nuova) te parkeren (zou zo’n 2,5 uur vanaf Val Gardena moeten zijn) en dan daar de trein (1.10hr) naar Venetie te nemen voor een half dagje Venetie? Dus ik denk dan aan vertrek rond 8.00, trein om 10.30, in Venetie om 11.30 en dan tegen 16.00 weer terug richting de auto en dan door voor de laatste 2 uurtjes vanaf Verona naar Gera Lario. We kunnen net zo prima nog een andere keer naar Venetie natuurlijk, maar het leek ons wel leuk om zo alvast een eerste indruk te krijgen (voor het tzt helemaal onder water staat :)).