Dharamsala is een prachtige stad.
Het ligt in de deelstaat Himachal Pradesh en je ziet hier overal de Himalaya’s. De natuur is heel mooi en rustgevend.
Himachal Pradesh is ook een welvarende deelstaat, net als Punjab. Onderweg zie je veel mooie huizen en minder krotten.
De Dalai Lama woont in Dharamsala, in McLeodganj, en daar staat een heel mooie Boeddha tempel.
Ik ben dit jaar voor het eerst in Dharamsala geweest maar ik wilde er al jaren heen omdat ik daar de mogelijkheid had de Dalai Lama te ontmoeten. Hij geeft vaak lezingen e.d. in de Tibetaanse tempel en die mag een ieder bijwonen.
Helaas was de Dalai Lama een paar dagen in Delhi toen ik daar was en heb ik hem net misgelopen.
Je mag vrij rondlopen in het Tibetaanse complex, hoog op de berg in Dharamsala.
Het is een prachtig complex, veel vriendelijke monniken en bezoekers, toeristen van overal op de wereld komen daarheen, en je mag vrij de mooie Boeddha tempel bekijken.
Er staan prachtige beelden in de tempel.
Tibet is in 1950 geannexeerd door China, die het land bruut binnenviel waarbij uiteindelijk honderdduizenden mensen werden gemarteld en gedood.
In 1959 wist de Dalai Lama Tibet uit te vluchten toen China waarschijnlijk een poging wilde doen om hem gevangen te nemen en eventueel te vermoorden of te laten verongelukken.
Sindsdien woont de Dalai Lama in India in Dharamsala en heeft daar een soort van eigen dorp met Tibetaanse monniken.
Ik heb een keer ‘s avonds een pooja bijgewoond door een paar monniken en een soort van woordvoerder van de Dalai Lama. Deze pooja was voor een man die zichzelf begin april in brand had gestoken omdat hij streed voor de bevrijding van Tibet.
De monniken zijn werkelijk heel aardig en de woordvoerder heeft voor iedereen een vriendelijk woord en wat tijd. Je mag alles vragen/zeggen maar je moet je wel keurig aan hem voorstellen en je naam vertellen.
Het was opvallend dat er zoveel mensen daar waren die geld kwamen aanbieden.
Ik ben te kort in Dharamsala geweest, uiteindelijk maar een halve dag en een nacht. Dat is echt te kort want er valt best veel te zien. De sfeer is ook erg goed, heel spiritueel voor wie er gevoelig voor is. Maar ook gewoon heel prettig voor iedereen.
Wel is het jammer dat de stad zo commercieel is geworden. Maar ik denk dat dat tegenwoordig overal het geval is waar veel toeristen naar toe komen.