de bekende verhalen van kuifje zijn veelal gebaseerd op waargebeurde verhalen, mijn vraag is wat is het waargebeurde verhaal achter kuifjes bezoek aan de Inca´s? (naam van de hoofdrol speler en in welk land het gebeurd)
De Inca’s waren een natuurvolk dat de zon vereerde. De vorst van de Inca’s werd gezien als de directe vertegenwoordiger van de zon op aarde. Hergé wist wel beter! In tegenstelling tot de Maya’s wisten de Inca’s niet wanneer er zons- en maansverduisteringen zouden plaatsvinden. Daarom brak er bij elke eclips in het Incarijk paniek uit. Alle inwoners van dit rijk moesten tijdens de verduistering van de zon of de maan denken aan een slang, die langzaam het ei van een condor aan het opeten was. De paniek nam in hevigheid toe naarmate de ronde muil van de onzichtbare slang het hemellichaam opslokte.
Is de vraag nu beantwoord? Anders probeer ik nog even: in Kuifje en de Zonnetempel (in Peru) staan Kuifje, Haddock en Zonnebloem op de brandstapel. Kuifje doet alsof hij de zonsverduistering kan regelen om de Inca’s bang te maken. Dit heeft Hergé gebaseerd op een waargebeurd verhaal op Jamaica, waar Christoffel Columbus ook deed alsof hij de maansverduistering kon regelen om de inboorlingen te onderwerpen…
sorry maar Hergé heeft dit verhaal niet gebaseerd op Columbus maar op een soort gelijk verhaal in een ander continent en mijn vraag is dus op welk verhaal
nee er is nog geen gedeeltelijk goed antwoord gegeven en de vraag is waar dat Herge het verhaal van kuifje en de zonnetempel vandaan heeft van welk verhaal en ik heb al verteld dat het op een ander continent afspeeld. zie nu de verwaring ik bedoel de onstsnapping van kuifje in dit verhaal dus niet het hele verhaal sorry
Is het dan de vloek van de mummie? Zoals bij Toetanchamon? De geleerden in het verhaal zouden in slaap zijn omdat ze de mummie Rascar Capac opgegraven hebben… maar het was waarschijnlijk door de cocabladeren
Mogelijk heeft Hergé de gebeurtenis in ‘Kuifje en de Zonnetempel’ ontleend aan een verhaal dat sinds het begin van de twintigste eeuw de ronde deed.
In Belgisch Congo had de kannibalenstam Mangbettu de Belgische kapitein Albert Paulis en zijn manschappen gevangen genomen. Paulis had in zijn almanak gelezen dat er een maansverduistering zou plaatsvinden.
Idd Marifran, ik denk dat je het juiste antwoord hebt gegeven.
Het verhaal gaat dat begin deze eeuw een Belgische kapitein met twintig manschappen in Belgisch Congo gevangen werd genomen door een kleine stam kannibalen: de Mangbettu. Opperhoofd Yembio zou zijn gevangene, ene Albert Paulis, zonder pardon in de kookpot hebben gestopt, ware het niet dat deze vlak voor zijn berechting in zijn almanak las dat er voor die avond een maansverduistering op het programma stond. ,Als u mij of mijn mannen ook maar één haar krenkt’‘, moet Paulis het opperhoofd hebben toegeworpen, ,zorg ik dat de maan afsterft.’’ Yembio daagde de kapitein uit zijn dreigement waar te maken. Toen de duisternis op het verwachte tijdstip intrad, wierp het opperhoofd zich nederig ter aarde; de Belgische kolonialisten waren in één klap zesduizend vierkante kilometer en anderhalf miljoen Afrikaanse kannibalen rijker.
Albert Paulis moet toen al hebben geweten, wat nu een bekend gegeven is: veel Afrikanen zijn bang voor de zonsverduistering. Anders dan in het Westen is de eclips in Afrika geen fascinerend natuurverschijnsel. Integendeel. Op het moment dat de zon zich aan het zicht onttrekt, duiken er umnyanma (kwade geesten) op. De Zoeloes hebben het tot op de dag van vandaag over de ‘Dag van de dode maan’. Het is volgens de Afrikaanse stam op zo’n dag onverantwoord belangrijke beslissingen te nemen.