In de Chinese media is uitgelekt dat er plannen zijn het Filippijnse eiland Pad-asa, dat voor de kust van Palawan ligt , nog dit jaar binnen te vallen
volgens de plannen moet het een soort Blitz-krieg worden en de invasie in 2 uren beslist worden , voor dat de VS en Japan te hulp kunnen schieten.
Ik weet niet dat zo ver komt…
De president haalt de banden aan met alle naburige landen…
Ik denk niet dat de buurlanden zo China gezind zijn…
Maleisie; indonesie, australie,…
Via Wereldwijzer app
Nou Maleisie stond altijd op zeer goede voet met China, door dat gedoe met die vermiste Boeing van Malaysia airlines, is daar wat de klad ingekomen. China claim nu ook al wat kleine eilanden van Indonesie, dus die zien de bui ook hangen.
Maar China weet dat de landen onderling verdeeld zijn, en elkaar zeggenschap over de Spratly eilanden betwisten. Het is blijkbaar heel moeiijk om met zijn allen aan tafel te zetten, en de eilanden in goed overleg te verdelen tussen Vietnam, Filippijnen, Maleisie, en Brunei. En dan vervolgens dat plan aan de Verenigde naties voorleggen, probleem opgelost.
China is een grootmacht en trachten meer uit te breiden…
Hetzelfde wat Rusland doet met Ukraine…
Amerika probeert relaties aan te halen met China in het Ukraine conflict om geen gezichtsverlies te lijden…
Dit misschien ten nadele van de Filippijnen…
Waar zijn zij mee bezig?
Las ook dat de president van China in Belgie op bezoek is…
Via Wereldwijzer app
Korikong jij woont al langer dan mij in de Filippijnen.
Dual Citizenship of niet?
Kan dit of niet?
Voordelen of nadelen?
Via Wereldwijzer app
Nee, dat is zo goed als onmogelijk. Ik woon zelf niet permanent in Filippijnen. Ik maak vrijwel altijd gebruik van Balikbayanvisum , die zijn gratis en max 1 jaar geldig
Blaffende honden bijten meestal niet volgens mij, maar misschien zien ze nu juist hun kans wel schoon als Amerika steeds dieper in conflict zal geraken met Rusland. (dan kijkt men niet op een eilandje meer of minder.) Voor het toerisme zal het ook wel minder worden want de meeste toeristen voor de Filippijnen komen uit china, Korea,(broedervolk) taiwan en hong kong (min of meer china en steeds een beetje meer) en de meeste handel komt ook voort uit china, al met al geen best nieuws, ook niet voor mijn eigen ict zaken.
Nou tis voor die Chinezen eigenlijk meer het juiste moment afwachten. Als de aandacht van de hele wereld op iets anders is gericht slaan ze hun slag. Hebben ze eerder gedaan met de Paracel eilanden voorde kust van Vietnam. Die wilden de Chinezen als sinds 1960 inpikken van Vietnam, maar waren Vietnamese troepen op de Paraceleilanden, en de Chinezen wilden niet betrokken raken bij de Vietnam oorlog.
Dus men wachtte geduldig af. Toen de Amerikaanse troepen Vietnam hals overkop verlieten en het hele land in chaos was, sloegen de Chinezen toe. Niemand ter wereld die ook maar aandacht schonk aan de Chinese invasie van de Paracel eilanden.
Ook voor de Spatley eilanden wacht men het juiste moment af Chinezen ziin immers veel te bang voor economische gevolgen, boycot van hun producten enzovoort.