Ik begrijp er niets meer van,is het werkelijk zo dat Curacao nog wel de ANG heeft en Bonaire de USD?De ANG wordt op Curacao dan toch weer omgerekend naar de USD?(als je de huur betaald e.d)
klopt, in Curacao is nog de gulden en Bonaire heeft de dollar. Dus als je geld uitgeeft in guldens wordt dat idd naar de koers van de dollar omgezet
Geld & Banken
Op Bonaire wordt bijna uitsluitend met de Antiliaanse gulden gebruikt, ook de Dollar wordt veelal als betaalmiddel geaccepteerd. Op Bonaire is de Euro niet geldig. U kunt hier dus ook meestal niet mee betalen, sommige winkels en restaurants accepteren ze echter wel. U krijgt hier echter een zeer ongunstige koers. Het beste kunt u de euros’ wisselen bij de banken.
Net als in Nederland is het in Bonaire geen enkel probleem om geld te pinnen of bij banken op te nemen. Op veel plaatsen op het eiland zijn pinautomaten. U kunt hier gewoon geld opnemen met uw pasjes van de nederlandse banken, zolang als ze maar van het maestro logo voorzien zijn en niet geblokkeerd zijn voor buitenlands gebruik. Pin automaten vind u oa. in Rincon, Kaya korona, Hospitaal, Airport, Plaza Resort, Warehouse, Kaya Industria, in het centrum in de kaya grandi en naast Kentucky Fried Chicken.
Bij de meeste winkels en restaurants kunt u ook gewoon met pin betalen zoals u dat in NL ook gewend bent. Ook een creditcard is op veel plaatsen geen enkel probleem. Op sommige locaties chargen ze echter extra voor gebruik van Credit Card(5%).
De banken hebben ruime openingstijden. U bent dus wat betreft de financiën van alle gemakken voorzien op Bonaire. Er zijn 3 banken op Bonaire: Banco di Caribe, Maduro en Curiels Bank en Rbtt bank.
Dat was de situatie in 2008 volgens mij.Nu leven we in 2012 en volgens mij zijn er dingen veranderd daarom vroeg ik ernaar.Maar als de kenners zeggen dat er op Bonaire nog steeds met de Antilliaanse gulden wordt betaald dan zal het wel zo zijn.Dus dan was het een fabeltje dat er tegenwoordig betaalt wordt met de Amerikaanse dollar.Vervelend toch dat er allerlei dingen op het internet worden rondgebazuint die niet juist zijn.Gelukkig dat er mensen zijn die er wat vanaf weten.Brasgordel heel erg bedankt voor de info.
rectificatie
http://www.bes.dnb.nl/media_dirs/24/media_files_data/brochure_mnf_nl2.pdf
http://www.banboneirubek.com/content/invoering-us-dollar-op-bonaire-1-januari-2011-0
Lieverlui : je kunt op Bonaire NIETS !! met de antiliaanse gulden kopen, alleen de dollar geldt als wettig betaalmiddel
Raak bedankt.Dus Brasgordel loopt echt uit zijn nek te zwammen. Dat dacht ik al want toen ik zijn link aanklikte bleek onderaan die site de datum te staan 2008.Dus hij denkt iets te weten terwijl hij een paar jaar achter de feiten aanloopt :drugged:.Vandaar mijn vorige boodschap over het feit dat er allerlei dingen worden rondgebazuind op het internet die niet juist zijn ik bedoelde daar Brasgordel mee uiteraard.Het juiste antwoord was dus al door jou gegeven,waarom brasgordel jouw antwoord dacht te ontkrachten is mij ook duister.(misschien is het zijn hobby om mensen nog meer in verwarring te brengen, )Raak bedankt voor de rectificatie,dat was wel nodig door mijn laatste bericht natuurlijk,anders gaan er nog mensen geloven dat jij het fout had ipv Brasgordel.
betekenis rectificatie
rectificatie
Het herstellen van een fout, m.n. een verkeerde berichtgeving. Rectificatie kan door de rechter worden opgelegd. Rectificatie wordt o.m. voorgeschreven door het VN-verdrag over het internationale recht op rectificatie uit 1952.
Gevonden op http://www.amnesty.nl/encyclopedie_lemma/1528
ik idd al bang dat u niet goed wijs bent.
Rectificatie heeft niets met een gerechterlijke uitspraak te maken domoor lol2Rectificeren betekent :corrigeren,rechtzetten. Je maakt jezelf erg belachelijk gordel.Dus het devies(en advies)voor jou; Niet te veel aan de drugs zitten.Devies betekent Kenspreuk,leus,leuze,lijfspreuk,motto,parool(ga nu niet zeggen dat parool een krant is lol2)wapenkreet,zinspreuk.Als je nog wil discuseren over de nederlands taal kunnen we daar beter even een forum voor vinden of oprichten,dit forum is een reisforum en het is geen: ‘‘Ik wil ook wat zeggen,maar ik weet even niets want mijn hersens zijn verzuurt forum’’ Je voegt met loze kreten niets toe.Ik zou zeggen;Ga werken.
als je nu eerst gewoon de volgorde van de posts bekijkt?
zie dat bij post 5 een rectificatie op post 3 staat waar idd een oud stuk info geciteerd is. waarbij de nieuwe correcte info staat.
maar ach
Oops , foutje.Even ter rectificatie;ik heb abusievelijk discusseren met een s te weinig geschreven.
Abusievelijk komt van abuis ,en het betekent: ongewild,onopzettelijk,onbedoeld,bij vergissing ,mis,verkeerd.Bijvoorbeeld;Hij gaf grif toe dat hij abuis was.
idd Brasgordel op post 3 zat je er weer tussen.Nadat ik er achter kwam dat je abuis was,had je al een rectificerende link geplaatst.Maar daar is toch ook geen rechter bij te pas gekomen trouwens.Voortaan gewoon ff eerst feiten veriferen voordat je vragen beantwoord met links die stammen uit 2008.Juist omdat er veranderingen hebben plaatsgevonden m.b.t de nederlandse antillen had ik daar vragen over,zo was mijn vraag of het juist was dat Curacao en Bonaire een verschillende munt hanteren*Maar omdat je reageert op allerlei kwesties waar je totaal geen kaas van hebt gegeten kom je met dwaze en foutieve antwoorden.Googlen kunnen we allemaal.Maar omdat jij er buitengewoon bedreven in bent,zou ik je dan voor mij ff kunnen opzoeken wat een retourtje per boot of vliegtuig van Bonaire naar Curacao kost(in dollars lol2)want waterfietsen schijnen ze niet te verhuren op Bonaire.Daarmee kun je het weer goedmaken.:kus:
*Hanteren;bezigen,toepassen,gebruiken,omgaan met,aanwenden,benutten etc.etc.
@Lieverlui : boten gaan er niet tussen Bonaire en Curacao, een retourtje met bv divi kost momenteel US dollar 110. Ben net terug uit Bonaire van een bezoek van 1 maand en vertrek 17 maart weer, dochter woont daar dus is mijn info “meestal” wel heel courant hoor. Als je meer wilt weten : vraag maar