Super veel informatie op mijn weblog over Barcelona, wonen, werken, leven en Catalaans/Spaans leren:
Tot ziens in Barcelona?
Groetjes,
Mabel
Super veel informatie op mijn weblog over Barcelona, wonen, werken, leven en Catalaans/Spaans leren:
Tot ziens in Barcelona?
Groetjes,
Mabel
Dag Mabel,
Interessante weblog. Zou je eens kunnen toelichten welke punten je achteraf ANDERS had moeten/willen doen?
Ik begrijp niet helemaal wat je bedoeld… Bedoel je toen ik hier kwam en nu wat ik anders had gedaan?
Simpel, meteen Spaans geleerd (en meteen goed dus). Denk ook wel meteen Catalaans. Dan had ik vast eerder een betere baan gehad. En verder… eigenlijk niets! Geld geef je altijd aan verkeerde dingen uit, verhuizen hoort en ook bij en verder het Catalaanse leven… dat is een kwestie van aanpassen en je vooral niet te druk om maken!
Groetjes
Dag Mabel,
Er zijn veel mensen die op zoek zijn naar een soort stappenplan als ze willen gaan emigreren.
Een blog als die van jou is zeer interessant om te lezen, te leren van het vallen en opstaan etc.
Mijn vraag betrof eens aan te geven welke dingen zou je bij de voorbereiding anders gedaan hebben als je toen de kennis van nu gehad had.
Met name de taal, huisvesting, baan zoeken etc.
Lezers van het forum kunnen daar hun voordeel mee doen. Om nog beter voorbereid, gebaseerd mede op jouw ervaringen, de stap te zetten.
Groetjes,
Duidelijk.
Een stappenplan kan ik zo niet bedenken omdat iedereen met een andere reden naar Spanje komt en andere zorgen heeft (kids bijvoorbeeld).
Ik wil deze dan ook niet geven/maken omdat dit zo persoonlijk is en heel erg afhankelijk van je situatie.
Ik heb wel duidelijk op mijn weblog staan waar je op dient te letten als je naar een baan zoekt, naar een huis zoekt etc. Dat kun je dan vertalen naar jouw situatie.
En zelf je eigen stappenplan maken met tips van hier en daar, is denk ik ook leuk. Dan leer je weer flexibel zijn als een stap niet zo snel gaat als je wilt of niet lukt, want dat is wat je in Spanje echt wel nodig hebt:
doorzettingsvermogen, flexibiliteit, uithoudingsvermogen en een zak met geld voor als het in het begin niet lukt.
En de rest is gelukkig onvoorspelbaar, anders zou het wel heel saai worden niet?
“Aldoende leert men” las ik ooit… En na bijna vijf jaar, leer ik nog steeds, gelukkig maar!