Ballestas Islands

Hallo iedereen,

In de (na)zomer van 2016 willen we graag naar Peru gaan en o.a. de Ballestas Islands gaan bezoeken. Als ‘beste reistijd’ op internet vind je overal de algemene periode ‘mei t/m september’. Toch heb ik gelezen dat je de maanden juli en augustus het best kunt vermijden omdat hier (en op sommige andere plaatsen in Peru) dan een grote mist (garúa) zou hangen?

Wij willen zelf grotendeels van onze rondreis in september plannen, maar omdat we terug moeten zijn voor eind september ‘moeten’ we al eind augustus vertrekken. Omdat we toch ook de ‘normale volgorde’ een beetje willen aanhouden: Lima - Ballestas - … moeten we dan ook eind augustus de tour naar de Ballestas Islands doen.

Mijn vraag is nu: in welke maanden zie je de meeste dieren en vogels op de eilanden?

en

Vraag 2: zijn er ècht veel minder dieren en vogels/dieren en vogels moeilijker te spotten in augustus?

Alvast bedankt!

Groetjes,

Isabelle

De vogels, pinguins, zeeleeuwen e.d. zullen er altijd wel zitten, maar als het nevelig is kan ik me voorstellen dat de trip een stuk minder aantrekkelijk is. Ik ben daar ooit eind augustus 2008 geweest en toen was het stralend zonnig. In Lima was het toen overigens wel bewolkt, maar daar heb je eigenlijk alleen in dec-maart zonnig weer (als het elders in Peru regentijd is). Dat ligt een stuk ongunstiger voor wat betreft de garúa. Eind augustus/ begin september maak je bij Paracas wel een goede kans op helder weer, omdat de zon dan alweer sterker is dan in juni/juli, en dus vrij snel door de mist heen prikt. Je weet het toch niet van tevoren. Op zonnige dagen kan langs een smalle kustrand plotseling de laaghangende bewolking komen opzetten. Een paar kilometer landinwaarts schijnt de zon vrijwel altijd.