Backpacken/stedentrip oost-europa

Hallo allemaal,

Ik ben van plan om volgende zomer, in de maand juni, een rondreis van ongeveer 3 weken te maken door oost-europa en de baltische staten. De landen waar ik naartoe zou willen gaan zijn in volgorde: Oekraïne, Estland, Letland, Litouwen en eventueel Polen. Ik dacht zo’n 5 a 6 dagen in elk land te blijven. Ik wil niet alleen naar de hoofdstad, maar om een voorbeeld toe noemen: In Oekraïne een paar dagen in Kyiv, een dagje Odessa, 2 dagen Lviv. Zo wil ik dat in elk land doen.

Qua transport zat ik aan het volgende te denken. Allereerst vlieg ik met het Wizzair of een andere prijsvechter naar Kyiv (Kiev) in Oekraïne. Daar blijf ik dus een paar dagen en dan ga ik met de bus naar Odessa, vandaar met de bus naar Lviv. Vanuit Lviv wou ik met de bus (beste vervoersmiddel daar) naar Tallinn in Estland. Daar reis ik dan ook met de bus naar andere steden/natuurparken ed. Vanuit Tallinn of Tartu weer met de bus naar Riga, Letland. Daar blijf ik een paar dagen en dan ga ik met de bus naar Vilnius, Litouwen. Ook daar blijf ik, je raad het al :slight_smile: , ongeveer 5/6 dagen. Vanuit Kaunas wil ik dan met het vliegtuig terug naar Eindhoven/Dordtmund.

Is er iemand wie al eens iets soortgelijks heeft gedaan? Alle tips qua te bezoeken steden, vervoer, overnachtingen ed. zijn van harte welkom!!!

hoi bradger

leuke reis heb je in gedachten.
ik ben afgelopen zomer met mn vriend in de baltische staten geweest!
we hebben 3 weken rondgereisd in alle 3 de landen, maar kwamen eigenlijk tijd te kort.
waar je absoluut heen moet in de baltics:
estland:
tallin, dat kun je makkelijk in 2 dagen zien.
het eiland saaremaa, huur een auto en rijd het eiland over in 1 dag zonder ook maar een tourist tegen te komen.
tartu is niet heel bijzonder, wij zaten daar voor 3 dagen, maar had niet gehoeven.
letland:
riga, kun je ook in 2/3 dagen zien. wat je daar echt moet doen(vinden wij dan;)) is schieten in een bunker. je kan dit boeken via rigaoutthere.com.
als je natuur wilt zien zal ik sigulda voor je aanraden, daar kun je mooi wandelen, kamperen, kanooen e.d.
lithouwen:
vilnius kun je ook makkelijk in 2 dagen zien. wij zijn daarna nog naar kleipeda geweest, daar kun je met een pondje over naar de split en daar kun je fietsen huren en mooi fietsen.
en als je nog naar polen wilt dan raadt ik krakow aan, is echt super mooi!
oekrain ben ik zelf (nog) niet geweest.

Hallo Bradger,

Wat betreft Vilnius, ik zou eerder 2 dagen gaan, is ruim voldoende om het oude centrum te zien. De 4 dagen die je dan ‘spaart’ kun je gebruiken om de Koronian Spit met een bezoekje te vereren. Prachtig natuurgebied en in de zomer (die ook daar flink warm kan zijn!) zit je liever aan zee denk ik dan 6 dagen in een benauwde stad.

Polen en zeker Krakow is zeer de moeite waard, must-see als je daar toch in de buurt bent!

Veel plezier!