woensdag 16 januari 2008 18:00
(Novum/AP) - De Mexicaanse atlete Ana Guevara stopt na elf jaar met topsport. Dat maakte de voormalig wereldkampioene op de 400 meter woensdag bekend. De 30-jarige Guevara behaalde in 2003 de titel op het WK in Parijs. Daarnaast pakte ze twee keer een bronzen WK-medaille. Op de Olympische Spelen van Athene veroverde ze het zilver en ze won drie keer goud op de Pan-Amerikaanse Spelen.
Guevara zegt moe te zijn van de corruptie en vriendjespolitiek in de Mexicaanse atletiekwereld. Vorig jaar kwam ze in conflict met de Mexicaanse atletiekbond. Zes maanden geleden had ze al gezegd dat ze niet naar de Olympische Spelen zou gaan, tenzij Mariano Lara af zou treden als voorzitter van de Mexicaanse atletiekfederatie. Lara is in Mexico onderwerp van een onderzoek wegens wanbeheer van fondsen.
‘Er is niets veranderd’, vindt de atlete. ‘Ik kan niet trouw zijn aan mijn idealen als ik hier onderdeel van blijf uitmaken. De vlam is uit. Maar ik verlaat de sport met een tevreden gevoel. Ik heb alleen geen andere optie dan te stoppen.’
Bron: elsevier.nl