Toeristiek
Turkije - Turkse Riviera - Side - Çolakli
Alba Resort
Alba
Karakteristiek
in een lichtglooiende, groene omgeving, temidden van vrij grote accommodaties gelegen, vrij groot, ruim opgezet, verzorgd, kindvriendelijk, all-inclusive hotel, bestaande uit diverse gebouwen. In de tuin zijn een vijver en enkele volières met een aantal dieren. In het hele complex staat tevens een groot aantal kunststof beesten, waardoor het enigszins dierentuin-achtig aandoet. Er zijn diverse faciliteiten, waaronder 6 bars, 3 restaurants en
een zwembad met waterglijbanen en een kinderbad in Mickey Mouse-vorm. Vanaf het zwembadterras gaat een lang, lichthellend pad met treden naar het strand.
Situatie
**Ligging **
aan een vrij rustige weg, in een lichtglooiende, groene omgeving, temidden van vrij grote accommodaties. Het autoverkeer in de directe omgeving van de accommodatie is vrij rustig.
**Opbouw **
de accommodatie bestaat uit 11 gebouwen. Het bestaat uit een hoofdgebouw met receptie, een bijgebouw met faciliteiten en 9 bijgebouwen met kamers. Etages: 3. Liften: 9, in elk bijgebouw met kamers 1.
**Afstanden **
aan het Çolakli-strand na max. 94 treden vanaf het zwembadterras. De treden zijn te omzeilen. Naar het langgerekte centrum 100m.
Faciliteiten
**Receptie **
24 uur. Men spreekt Duits en Engels. Creditcards: Euro/Mastercard, Visa.
**Zitgelegenheid **
verzorgd en met leren leunstoelen ingerichte lounge bij de receptie.
Tv-ruimte.
**Bar **
verzorgd en met een marmeren toog ingerichte bar in de lounge (24 uur).
Verzorgd ingerichte bar Agora (19:00-22:30 uur).
Netjes ingerichte bar Dolphin (10:00-00:00 uur). Faciliteiten: podium. Er is een terras. Eetmogelijkheden: snacks.
Functioneel en sober ingerichte vitaminebar bij het binnenzwembad (nov. t/m maart 09:00-21:00 uur). Roken is niet toegestaan.
Netjes ingerichte bar Aqua (april t/m okt. 09:00-00:00 uur). Faciliteiten: poolbiljart, tafelvoetbalspel, tv. Er is een terras. Eetmogelijkheden: snacks.
Overdekte strandbar Aloha (april t/m okt. 10:00-18:00 uur). Er is een terras. Eetmogelijkheden: snacks.
**Eetgelegenheid **
Olympos, verzorgd ingericht restaurant met een terras. Er is een niet-rokersgedeelte. Ontbijt: een buffet. Lunch: een buffet. Diner: een buffet. Tevens vegetarische gerechten. Kinderen: kinderstoelen, kinderbuffet.
Anfora, netjes ingericht à la carte-visrestaurant (di. t/m zo. 19:00-22:30 uur) in de openlucht (overdekt). Kinderen: kindermenu.
Ophelia, stijlvol en verzorgd ingericht Italiaans à la carte-restaurant (ma. t/m za. 19:00-22:30 uur). Er is een nietrokersgedeelte.
Kinderen: kinderstoelen.
**Winkels **
juwelier/bijouterie (2), kledingwinkel, lederwarenwinkel, toeristenwinkel, tassenwinkel.
**Zwembad **
verwarmbaar zoetwaterbinnenzwembad (11.50 x max. 6.50m).
Onregelmatig gevormd zoetwaterbuitenzwembad 1 (max. 49 x gem. 20m). Faciliteiten: bruggetje, eilandje, glijbaan, waterpolodoel.
Onregelmatig gevormd zoetwaterbuitenzwembad 2 (max. 30 x gem. 18m). Faciliteiten: bruggetje, fontein.
Onregelmatig gevormd zoetwaterbuitenkinderbad (max. 13.50 x gem. 9m). Faciliteiten: glijbaan. Het is max. 50cm diep.Rond zoetwaterbuitenkinderbad (diameter 6.50m). Faciliteiten: glijbaan. Het is max. 45cm diep.
**Terras **
zwembadterras bij binnenzwembad met ligbedden (gratis), bijzettafels, douches, kleedcabines, toiletten en zitjes.
Zwembadterras 1 met badhanddoekservice (gratis), ligbedden met matras (gratis), parasols (gratis), bijzettafels, douches en toiletten.
Zwembadterras 2 met ligbedden met matras (gratis), parasols (gratis), bijzettafels, douches en toiletten.
Faciliteiten op het strand: ligbedden met matras (gratis), zonne/windschermen (gratis), douches, kleedcabines en toiletten.**Tuin **
grote, langgerekte, verzorgde tuin met een vijver met watervalletje, loopbrug en beelden van dieren. Er lopen duiven en eenden rond en langs de natuurstenen wandelpaden staan diverse hangstoelen en bankjes.
**Sport en spel **
tennis: 2 banen, beton (gratis), met verlichting (tegen betaling), rackets te huur. Fitnessruimte (gratis). Overige sporten: minigolfbaan, openluchtschaakspel, sportveld met doelen, strandvolleybalnet, tafeltennistafel, tafelvoetbalspel, videospelletje.
**Gezondheid **
Finse sauna (gratis), 1 cabine. Turks stoombad (gratis). Overige faciliteiten: jacuzzi, massage, voetreflextherapie, peeling.
**Amusement **
activiteiten overdag: elke dag, bv. aerobics, aquarobics, jeu de boules, strandvolleybal, voetbal of waterpolo.
Activiteiten 's avonds: elke avond, bv. cabaret, disco/dj, folkloristisch optreden, live-muziek, quiz of spelletjes.
Discotheek (23:00-03:00 uur, entree voor gasten gratis).
**Kinderen **
kinderbed/bedden. Speeltuin op gras. Activiteiten: elke dag, bv. (zwembad)spelletjes, knutselen, minidisco, strandspelletjes, tekenen of videofilms kijken. Speelruimte: 10:00-12:00 uur en 14:30-17:30 uur, voor kinderen van 4 t/m 12 jaar, onder leiding.
**Overige faciliteiten **
bouwjaar: 1999 en 2001. Huisdieren: niet toegestaan. Nationaliteiten: vnl. Belgen, Duitsers, Engelsen en Nederlanders. Bewaking. Tv met satelliet-ontvangst en Nederlandse zenders. Verhuur van auto’s. 6x p.w. is een arts aanwezig. Overige faciliteiten: amfitheater, bagageruimte, conferentieruimte, internetgelegenheid, vergaderruimte. Roomservice (24 uur).
**Kluisjes **
in de kamers (EUR 1.50 p.d.).
**Airco **
op onregelmatige tijden in alle woon/slaapeenheden (gratis). Tevens airco in alle afsluitbare openbare ruimten.
Accommodatie
**Capaciteit **
445 eenheden. Onderverdeling: 2-pk (397) en familiekamer (48). Er zijn eenheden met een verbindingsdeur. In een aantal eenheden mag niet gerookt worden.
**Beschrijving **
2-pk: uitzicht: 60% op bebouwing, begroeiing, tuin en zee (zijzicht), 30% op bebouwing, begroeiing, parkeerterrein, tuin en vrij rustige weg, 10% op tuin en tegenovergelegen bebouwing. Inrichting: verzorgd, in zandkleuren. Hal: kofferbankje. Slaapkamer (gem. 5.50 x 3m): 1-pers.bed (2) of 2-pers.bed, 2-zitsbank/2-pers.slaapplaats, kaptafel, kruk, leunstoel, bijzettafeltje, hang/legkast, nachtkastje (2), minibar, telefoon, tv, dubbele beglazing, heteluchtverwarming, tapijt. Badkamer: ligbad met douche, douchegordijn, wastafel, toilet, grote spiegel, haardroger, telefoon; 4 kamers douchebak met gordijn i.p.v. ligbad met douche. Balkon/terras (gem. 2 x 1.25m): bijzettafel, stoel (2); weinig privacy; afm. balkon enkele kamers op de parterre en 3e etage verschilt. Brandbeveiliging: rookmelders. Het hierboven beschreven kamertype wordt ook als 1-pk verhuurd.
Familiekamer: uitzicht: 29 eenheden op bebouwing, begroeiing, tuin, zwembad en zeezijzicht, 10 eenheden op bebouwing, begroeiing, parkeerterrein, tuin en vrij rustige weg, 9 eenheden op tuin en tegenovergelegen bebouwing. Inrichting: verzorgd, met rode tinten. Hal: hang/legkast (soms in woon/slaapkamer), kofferbankje (soms in woon/slaapkamer). Woon/slaapkamer (gem. 5.75 x 2.75m): 1-pers.bed, 2-zitsbank/1-pers.slaapplaats, leunstoel, nachtkastje, minibar, tv, dubbele beglazing, heteluchtverwarming, tapijt. Slaapkamer (gem. 7 x 2.50m):
1-pers.bed (2) of 2-pers.bed, kaptafel, kruk, leunstoel (2), bijzettafeltje, hang/legkast, nachtkastje (2), telefoon, dubbele beglazing, heteluchtverwarming, tapijt. Badkamer: ligbad met douche, douchegordijn, wastafel, toilet, grote spiegel, haardroger, telefoon. Balkon (gem. 2 x 1.25m): stoel (2), tafel; enkele kamers op de 3e etage balkon van 3.25 x 1.25m. Brandbeveiliging: rookmelders.
Bijzonderheden
**Obstakels **
hoofdgebouw en een bijgebouw geen lift. Kamers na max. 2 treden (te omzeilen via een helling). Entree na 4 treden (te omzeilen via een helling). Strandbar en visrestaurant na 47 treden (te omzeilen via een helling).
Zwembadterras 1 na 11 treden (te omzeilen via een helling). Zwembadterras 2 na 7 treden (te omzeilen via een helling). Strand na max. 94 treden vanaf het zwembadterras (te omzeilen via een helling). Sportveld met doelen, volleybalnet en tennisbanen na 12 treden vanaf het zwembadterras. Conferentieruimten, discotheek en
vergaderruimte na 35 treden. In 4 nieuwere gebouwen gaan de liften niet tot de 3e etage.
**Brandbeveiliging **
blusapparaten, brandalarm, brandslangen, brandtrap en rookmelders in de omgeving van de woon/slaapeenheden.
Ik ben net krap 2 weken terug uit Turkije. Hotel Alba Royal, GEEN Alba Resort. Toch wil ik hier reageren…
Alba Royal, tophotel… in maart zijn Alba Resort en Alba Queen nog gesloten vandaar dat het animatieteam van alle 3 de hotels in Alba Royal zat.
Leuke animatieteam, erg vriendelijk, gezellig en geven leuke shows…
MAAR… als je er gevoelig bent, pas als vrouw op voor de mannelijke animators… ze willen nog wel eens meer dan alleen leuk contact… als je er gevoelig voor bent kun je er kapot van zijn als je terug bent in Nederland en je hoort niks meer. Zelf ben ik niet zo naïef ingesteld dat ik denk dat hij helemaal voor me gaat, maar toch vond ik het stiekem erg jammer toen ik niks meer hoorde en toen ik iets hoorde was hij niet meer zo vriendelijk. Hij kwam uit het animatieteam van Alba Resort. Voor mij was het ook alleen maar leuk en meer niet, maar terug in Nederland besefte ik tot mijn eigen grote verbazing dat ik hem nog miste ook!
Ik wil niet alle Turken over 1 kam scheren, maar ik wil mensen toch waarschuwen. Pas altijd goed op.