Aanbod Vrijwilligerswerk: Werken met kinderen/jongeren - Ghana

Organisatieomschrijving
Cooperation of integrated development-Ghana (CID-Ghana) is een kleine ontwikkelingsorganisatie, gevestigd in Tamale, noord Ghana. CID Ghana is een Ghanese organisatie en wordt ondersteund door Europese stichtingen in Nederland, België, Zweden en Ierland. CID Ghana heeft twee hoofdactiviteiten:
1)Het uitzenden en begeleiden van vrijwilligers en stagiaires.
2) Projectontwikkeling in dorpsgemeenschappen rondom Tamale.

**Omschrijving en eisen van de functie: **
CID Ghana is op zoek naar vrijwilligers of stagaires die interesse hebben om te werken met kinderen in Tamale, Ghana. Het hoofddoel van CID Ghana is het opzetten van projecten in samenwerking met de dorpsgemeenschappen rondom Tamale: de lokale bevolking leert hiermee zelf zijn leefomstandigheden te verbeteren. Kinderen en jeugd hebben krijgen speciale aandacht binnen de projecten.

Naast een plek bieden aan vrijwilligers is CID Ghana ook bevoegd deze te bieden aan stagaires. Vooral voor studenten van het HBO/MBO ( CID Ghana is door Calibris erkend) met de achtergrond SPH, Pedagogiek en PABO zijn er momenteel mogelijkheden.

Vereisten:

• Teamspirit
  • Open houding
  • Engels sprekend
  • Initiatief durven nemen
  • Bekend met het werken met kinderen en jongeren
  • Makkelijk benaderbaar

Voor meer informatie, kijk op de website: www.cidghana.org

Beste,

Ik ben vorig jaar 3 maand als vrijwilliger werkzaam geweest op een lagere school in Bolivia. Ondertussen al 1 jaar gewerkt als leerkracht in België terug, maar ik ben op zoek naar enkele projecten om volgend jaar (september 2012) opnieuw als vrijwilliger aan de slag te gaan.

Omdat ik net verschillende culturen en landen wil ervaren, zou ik mij wel niet te lang aan 1 regio willen verbinden, neemt u ook vrijwilligers aan voor 1-2 maanden of iets langer?

Kan u misschien wat meer info geven? Verblijven vrijwilligers bij een gastgezin of… ?

Alvast bedankt, vriendelijke groeten,
Ysman

Beste Ysman,

Dank voor je snel reactie. CID Ghana werkt samen met met verschillende lokale projecten en is erkend door de Ghanese overheid voor het uitvoeren van ontwikkelingsprojecten. Door deze samenwerking kan er gezocht worden naar een passende plek. 1 tot 2 maanden vrijwilligerswerk doen is daarom geen probleem. Naar wat voor vrijwilligersplek ben je precies opzoek? Naast het werk op een basisschool is het namelijk ook mogelijk om te werken bij een SOS kinderdorp of het deelnemen aan bepaalde projecten bijvoorbeeld bij het werk van Gigdev of YARO (www.gigdevgh.org)

Meestal wonen vrijwilligers inderdaad bij een gastgezin. Een voordeel van het wonen en werken in Ghana is dat de officiele taal Engels is waardoor je met zowel oudere en jongere mensen makkelijk kan communiceren.

Kijk voor meer informatie vooral ook even op de website: http://www.cidghana.org/volunteer.asp
Zo krijg je een idee van de mogelijkheden en kosten. Maar mail ook vooral als je nog vragen hebt!

Met vriendelijke groet,

Vera Knoops
Vrijwilliger CID Ghana