Aamir Khan: “Vermoedelijke eerwraak ‘Satyamev Jayate’ deelnemer verontrustend”

In Aamir Khan’s tv-show Satyamev Jayate sprak een jong stel, Mehwish en Abdul, over de bedreigingen die zij ontvingen, omdat zij zonder toestemming van hun ouders waren getrouwd, en hoe erg zij vreesden voor hun leven.

Vijf maanden later (vorige week op donderdagavond) wordt de 28-jarige Abdul Hakim doodgeschoten in de buurt zijn dorp Bulandshahar in het westen van Uttar Pradesh, naar verluidt door de broers van zijn vrouw.

Abdul Hakim (28) en zijn vrouw Mehwish (26), beide moslim maar afkomstig uit gezinnen met een andere sociale status, leefden sinds vorig jaar mei onder de bescherming van een NGO in Delhi.

Ongeveer 15 dagen geleden vertrokken Hakim en zijn vrouw, die negen maanden zwanger is, naar een dorp in de buurt van Adoli in de district Bulandshahr om zijn zieke moeder te bezoeken. Daar werd Hakim neergeschoten, terwijl hij op weg naar huis liep vanaf het lokale politiebureau.

Zeer verontrustend
Presentator Aamir Khan reageert geschokt en gekwetst op het nieuws over de vermeende eerwraak. “Een zeer verontrustend en ongelukkig incident. Ik zal mijn uiterste best doen, door te spreken met de autoriteiten in UP, om de veiligheid van de rest van Hakim’s familie te waarborgen. Ik ga uitzoeken of zijn vrouw en dochter (1,5 jaar) veilig zijn. De daders moeten zo snel mogelijk worden opgepakt.”
**
Gruwelijke misdaden**
Khan voeg toe: “Het is zeer triest en jammer dat dit is gebeurd. Het is jammer dat mensen de wet in eigen handen nemen en hun daden proberen te rechtvaardigen in de naam van eerwraak. Wij hebben pogingen gedaan om ervoor te zorgen dat zulke mensen worden gestraft voor dergelijke gruwelijke misdaden,” aldus de 47-jarige acteur.

In een reactie op de vraag dat het stel pas werkelijk in de schijnwerpers kwam nadat zij in zijn programma verschenen en op nationale televisie zich hadden uitgesproken tegen de dorpshoofden zei Khan: “Ik heb nooit iemand gedwongen om in het programma te verschijnen. Dat was volledig hun eigen keuze. Sterker nog, toen ik het stel voor de show ontmoette vertelden zij mij dat zij vreesden voor hun leven. Zij werden toen al bedreigd.”

Vrouw vreest voor eigen leven
De 26-jarige echtgenote van Abdul, Mehwish, beweert dat haar familie achter de moord zit. In een interview geeft ze aan te vrezen voor haar eigen leven. “Zij hebben mijn man vermoord en ik ben het volgende doel. Ik ben 9 maanden zwanger. Mijn man zou hebben geleefd als wij bescherming van de politie hadden ontvangen.”

Politie ontkent eerwraak
Volgens de berichten werd Hakim in het openbaar neergeschoten in zijn dorp. Terwijl de familie beweert dat het hier om eerwraak gaat, wuift de politie deze theorie weg en verklaard dat het hier gaat om een persoonlijke vete.

Officier Lal S Yadav beweert in een verklaring dat Hakim het slachtoffer is geworden van een familievete, welke in Delhi zou zijn begonnen. “De familie van het meisje had het huwelijk geaccepteerd. Niets geeft aan dat deze moord iets te maken heeft met hun huwelijk.”

Yadav voegt toe dat dit te maken heeft met de dood van Hakim’s neefje die eerder dit jaar betrokken raakte bij een vechtpartij. “De vermeende moordenaars bedreigden Salman om zijn aangifte in te trekken. Dit heeft Hakim met de dood moeten bekopen.”

De NGO Love Commandos, die het koppel onderdak gaf, zeggen dat dit een duidelijk geval van eerwraak is.
**
Het verhaal van Abdul en Mehwish**
Abdul en Mehwish waren vroeger buren en werden verliefd. Volgens Mehwish was haar familie tegen een huwelijk met Hakim, omdat hij arm was en tot de ‘lagere’ Fakir gemeenschap behoorde. Drie jaar geleden, in juni 2009, trouwden zij in het geheim. Zij woonden toen nog beide bij hun familie.

In 2010 werd plots het huwelijk van Mehwish geregeld en op dat moment besloot het koppel weg te lopen van huis. In mei 2011 zocht het stel onderdak bij NGO Love Commandos, een organisatie die zich inzet om eerwraak uit te roeien, in Delhi. Naar verluidt werd de vader van Hakim vermoord door de familie van Mehwish, maar in de boeken staat zijn dood geregistreerd als zelfmoord.

“Ze hebben ons nooit in vrede laten leven en nu nemen ze wraak”, aldus Mehwish.

Link naar website: http://bollywood.blog.nl/nieuws/2012/11/27/aamir-khan-vermoedelijke-eerwraak-satyamev-jayate-deelnemer-verontrustend