Liefst 93 procent van het Groot Barrièrif in Australië wordt zwaar getroffen door watervervuiling. Dat blijkt onder meer uit de verbleking van de kleuren van de koralen, volgens een grootschalig onderzoek.
Wetenschappers van de National Coral Bleaching Taskforce in Australië vlogen wekenland over de 911 koraalriffen die samen het Groot Barrièrerif vormen in de Stille Oceaan ten oosten van Australië. Eind maart 2016 waarschuwden ze al dat het rif er slecht aan toe is. Nu is hun onderzoek afgerond.
Koraalrifs zijn afzetting van kalkgesteentes, die gevormd worden door koralen, kleine zeeorganismen. Deze rifs vormen zich rond eilanden en vulkanen in zee. Nadat die eilanden en vulkanen verdwijnen door erosie, blijven de ringvormige rifs over. De kalkafzettingen van koralen kenmerken zich door rijke kleurschakeringen en geven bescherming aan talloze kleine en grotere zeeorganismen. Door chemische vervuiling in combinatie met de opwarming van het zeewater gaan de rifs letterlijk ‘verbleken’. Die verbleking gaat vooraf aan de verbrokkeling en uiteindelijk verdwijning van de rifs (nvdr).
Lees verder bron: [De Wereld Morgen.be
http://www.dewereldmorgen.be/images/cache/large/2016/04/20/hardy-reef-australia.jpg](http://www.dewereldmorgen.be/artikel/2016/04/21/93-procent-groot-barriererif-australie-zwaar-vervuild)
Dat zijn harde statements die niet correct zijn onderbouwd, typisch media and bangmakerij.
Ik woon hier zelf aan het reef en werk op een petrochemische fabriek. Ik geloof best dat het reef achteruit gaat, maar dat gebeurd grotendeels door de natuur zelf. Je moet je natuurlijk afvragen op welke schaal het reef zonder deze mijnbouw en andere chemische bedrijven ook zou achteruit gaan. Veel studies die gedaan zijn worden financieel ondersteund door bedrijven of regering die een bepaald doeleind hebben, dat is algemeen bekent en zeer bekent bij alle papers die gepubliceerd zijn waardoor mensen PhD halen.
Mijn punt is dat het achteruit gaan en het is een speculatie waarom, het zijn allemaal theorien en de schaal zoals 93% vervuild is gewoon onzin.
De regels waaraan wij moeten voldoen is extreem, wij mogen afval water stromen niet eens dumpen wat zelfs is gezuiverd en schooner is dan kraan water en regen water.
Iedereen in Australië profiteert van de mijnbouw en daar zijn andere jaloers op, dus word alles afschreven op de mijnbouw. Bedrijven die de wet over treden moeten hard worden aan gepakt maar ik kan je garanderen dan onze regels echt over de top zijn om de natuur te beschermen, welke natuurlijk goed is. Beter over de top dan te weinig.
Ik heb de afgelopen 6 jaar vaak zat gedoken in the reef en in algemeen is het is minst mooie in de wereld, vanuit het vliegtuig ziet het er allemaal mooi uit. Egypte heeft een mooi reef, 10x mooier dan Australië.
Australia is niks zonder de mijnbouw en dat weet de regering en koolmijnen zullen zolang als ze kunnen doorgaan. Ze hebben net weer een nieuwe koolmijn geopend met een 20 jaar leven. Mooi, dan kan ik nog ff 4 miljoen dollar binnenslepen en mijn huis afbetalen en meer realestate kopen en slapend rijk worden.