10 november - Utrecht: infodag vrijwilligerswerk en stages in Ghana

Op zaterdag 10 november vindt onze gratis Infodag plaats in Utrecht!
Je bent heel erg welkom voor meer informatie en inspiratie over vrijwilligerswerk en stages in Ghana en vele andere bestemmingen. Ontmoet medewerkers en oud-vrijwilligers van Projects Abroad en kom meer te weten over jouw mogelijkheden!

Presentaties van Projects Abroad worden op verschillende tijdstippen gegeven. Tijdens elke presentatieronde wordt er eerst meer verteld over Projects Abroad (o.a. bestemmingen, projecten en werkwijze), waarna één van onze oud-vrijwilligers vertelt over zijn/haar ervaring op één van onze projecten. Je kan alvast een kijkje nemen op onze website voor een indruk van wat jou te wachten staat. Elke presentatieronde zal ongeveer 45 minuten duren.

Aanmelden voor deze dag kan hier. Na aanmelding krijg je meer informatie over het programma en zullen we je ook de routebeschrijving toesturen.

We zien je 10 november in Utrecht!

Helaas hoor ik alleen maar negatieve verhalen over jullie activiteiten hier in Ghana. Ik krijg zelfs mensen van jullie hier, die bij mij van pure ellende een weekend komen uithuilen.

Beste Aplaku,

Jaarlijks reizen er vele vrijwilligers naar Ghana via onze organisatie om vrijwilligerswerk te doen. Wij doen ons uiterste best om hen van een project te voorzien dat goed bij hen past en waar ze een nuttige bijdrage kunnen leveren. Dat doen onze lokale collega’s door voorafgaand aan hun reis veel contact te onderhouden en met de vrijwilligers af te stemmen wat hun verwachtingen en wensen zijn. De vrijwilligers krijgen ook een persoonlijke website met meer informatie over hun project, accommodatie en een handboek over Ghana. Zo proberen wij de kans op een eventuele cultuurshock te verkleinen. Maar helaas is een cultuurshock niet altijd te voorkomen en zijn er vrijwilligers die in de eerste periode van hun reis heimwee hebben, moeten wennen aan de het land, cultuur en aan minder luxe. Het kan uiteraard ook zo zijn dat ze naar hun idee toch niet op het juiste project zitten of dat ze op dit moment het idee hebben dat zij (nog) niet genoeg kunnen betekenen binnen hun project . In alle gevallen is ons lokale kantoor daar om hen op te vangen en er samen voor te zorgen dat de vrijwilliger er wel een positieve ervaring aan overhoudt. Het spijt ons dan ook dat er kennelijk mensen zijn die de weg naar ons kantoor niet weten te vinden en bij u terecht komen. We nemen uw informatie dan ook van harte aan en zorgen ervoor dat het nog duidelijker is voor iedereen wat wij voor hen kunnen betekenen, voorafgaand en tijdens hun reis in het buitenland. Het is gelukkig bij veel van onze oud-vrijwilligers wel een positieve ervaring geworden, wat wel blijkt uit het grote aantal ervaringsverhalen die zijn te lezen op onze website. Laten we er samen voor zorgen dat iedereen die jouw mooie land bezoekt ook alles uit hun tijd kan halen en terug kan kijken op een geslaagde reis.

Met vriendelijke groet,
Claartje

Dit is een prachtig verhaal met een wel erg vriendelijkeondertoon. Want natuurlijk, negatieve publicatie is schadelijk voor jullieorganisatie, dus laten we het vooral leuk houden. Dat heb ik ook vrij langgeprobeerd, maar dat lukt me nu niet meer.
Voor alle duidelijkheid, ik ben er absoluut niet op uitom jullie organisatie onderuit te halen, want ik heb daar geen enkel belangbij. En ik heb ook absoluut niets tegeneerlijk zaken doen.
Waar ik WEL op tegen ben, is dat in jullie organisatiewordt ingespeeld op de emoties van veelal jonge en onervaren mensen, diedaarvoor een prijs betalen die in geen enkele verhouding staat tot de doorjullie geleverde dienstverlening. En daarbij doel ik dan op de “kwaliteit” vande begeleiding ter plekke en de (soms?) abominabele huisvesting.

In mijn vorige bericht had ik het niet over mensen, die (bij wijze van spreken)nog nooit buiten Europa hebben gereisd. Ik had het over mensen met reiservaringin ontwikkelingslanden, die geen heimwee en geen cultuurshock hebben en dieweten hoe zich te behelpen onder primitieve omstandigheden. En dat zijn ook demensen die ZIEN wat ze krijgen en wat ze daarvoor hebben betaald!!!

En dan de projecten. Oke, ik ken ze natuurlijk niet allemaal, maar dit zijn ookde mensen, die ZIEN dat ze hier volkomen nutteloos zijn. Muurtjes schilderen?Met kindertjes spelen? Alsof Ghanezen dat zelf niet kunnen, tegen betalinguiteraard. Maar dat vind ik allemaal nog redelijk onschuldig, hoewel het nietbepaald getuigt van respect voor de capaciteiten van de locale bevolking.
Wat ik ronduit schokkend vind, is dat jullie volkomenonervaren mensen hier naar toe sturen om voorlichting te geven over aids. Wehebben het hier wel over een totaal andere cultuur, waarin met seks enaanverwante zaken op een totaal andere manier wordt omgegaan dan bij ons.Professionele hulpverlening door ervaren mensen met een grondige kennis vandeze cultuur kan hier beslist een goede bijdrage leveren. Maar daar stuur jetoch geen twintigjarige schoolverlater op af!!!
Waar ik ook absoluut niets op tegen heb, is dat mensenhier komen puur voor hun eigen persoonlijke ontwikkeling. In tegendeel; ikjuich dit alleen maar toe. Maar is het fair als dit ten kosten gaat van eenland met zulke hoge werkeloosheidscijfers? Is het fair, dat jullie mensengratis werk verrichten dat Ghanezen tegen betaling gewoon zelf kunnen? Zou hetfair zijn, als Ghanezen massaal naar Nederland zouden komen om GRATIS werk tedoen dat wij, uiteraard tegen betaling, zelf kunnen doen.
Kortom, maak jullie vrijwilligers niet wijs dat ze ookmaar iets voor dit land kunnen betekenen. Laat ze niet werken, maar laat ze rondkijken bij allerlei locale instellingen. En laat ze op een redelijke manierbetalen voor de mogelijkheden die jullie zouden kunnen bieden ten behoeve van hun persoonlijke ontwikkeling.

Met vriendelijke groet,

Beste Aplaku,

Bedankt voor uw reactie en wij respecteren uiteraard uw mening. Wij hebben enkel op sommige punten een andere kijk en daarom willen wij graag nog een laatste reactie geven. Wij zijn van mening dat de vrijwilligers die afreizen naar Ghana van toegevoegde waarde zijn binnen de projecten waarop zij werkzaam zijn. Gedurende hun project en na afloop wordt er geëvalueerd, zo houden we in de gaten of de vrijwilliger en de instelling tevreden zijn met de samenwerking. Wij worden gevraagd door de lokale projecten om vrijwilligers te zoeken die kunnen meehelpen binnen hun instelling. Het is niet onze bedoeling om het werk van de lokale mensen in te nemen, maar willen wel vrijwilligers inzetten als hier vraag naar is. Wij zullen er altijd voor waken om de groei van werkgelegenheid tegen te gaan. Maar binnen veel van de instellingen waar wij werkzaam zijn is er vaak geen geld voor een extra paar handen, terwijl die wel nodig en wenselijk zijn.

Onder hen zijn de vrijwilligers die zich willen inzetten binnen het HIV/Aids project. Wij zijn juist blij met het enthousiasme van de vrijwilligers en bieden ze voordat ze starten een training aan om zich zo goed mogelijk voor te bereiden op hun werkzaamheden. Daarnaast zorgen we voor professionele begeleiding en werken wij samen met lokale initiatieven op dit vlak. Op deze manier kunnen onze vrijwilligers, ook al zijn het zelf nog geen professionele hulpverleners, een heel nuttige bijdrage leveren.

Omdat u in uw bericht aangaf geen bedoelingen te hebben om onze organisatie onderuit te halen maar de kwaliteit van onze projecten en collega’s in Ghana wel in twijfel trekt, is het daarom voor u wellicht interessant om onze lokale collega’s in Accra te bezoeken en hierover van gedachte te wisselen. Hierdoor kunt u een beter inzicht krijgen in onze werkwijze en projecten en met uw eventuele tips dit nog verbeteren waar mogelijk. U kunt ons hierover te allen tijde een e-mail sturen naar [EMAIL=“info@projects-abroad.nl”]info@projects-abroad.nl. (Mocht u niet meer in Accra gevestigd zijn, zoals uw profiel op Wereldwijzer vernoemd dan bent u uiteraard ook elders welkom)

Met vriendelijke groet,
Claartje