Revolutie in Libie

zullen we hier nieuws over de revolutie schrijven

Wij wensen de inwoners van Libië een hart onder de riem te steken van uit het vrije westen. Aan de politici laat u niet leiden door het financiële, lees petroleumtoevoer, slechts 2% van de wereld omzet per jaar, maar door de gewone mensen die leiden onder het regime;
Sterkte aan de Libische bevolking.

Vuile hypocriete honden onder leiding van de Amerikanen en Fransen met mijnheer Sarkozy die herkozen wil worden die nu Libie aanvallen. Laffe aanval van veel tegen weinig. geen woorden voor hoe laf.

vuile hypocriete honden? hoe dat zo? heb je het over de vorige schrijvers?
kun je alsjeblieft wat genuanceerder reageren?

er wordt hier weinig geschreven over het verschrikkelijke wat er in Libie gebeurd. 6 maanden van bombardementen door met name de Amerikanen en Fransen. walgelijk

je hebt gelijk maar waarschijnlijk is dat omdat er weinig libie reizigers waren en zijn. het land zat altijd potdicht toch met een negatief reizigers advies. ik zal er graag eens naar toe gaan. Op facebook wordt er overigens wel veel over geschreven hoor+. op dutch revolution pagina, of linx front enz.
KOm je er vandaan soms?

ik had er graag eens naar toe gewild ja. Ik vrees dat nu net als in landen als Irak, Joegoslavie nadat Tito wegviel etc, het een grote puinhoop wordt.
En die bombardementen… ik ben er op tegen. VS en Frankrijk moeten zich er niet mee bemoeien. Laat ze hun eigen problemen oplossen. Het is een oneerlijke strijd zo.

ik kijk er anders tegen aan; de rebellen wilden hun hulp, maar ik realiseer me dat olie een rol speelt in de gretigheid waarmee geholpen wordt. kadaffie is een dictator geworden in de loop der jaren. Mijn libische facebookvrienden zijn blij met zijn aanstaande vertrek ( volgens het laatste contact wat ik met hen had). Het gaat er niet om wat wij willen ( er reizen zonder chaos?) maar wat zij willlen. Ik volg nu CNN en al jazeera op de voet

nou je kon er de laatste jaren gewoon georganiseerd naar toe hoor. Maar mijn punt is dat wat heeft de gigantische bemoeienis van de VS in bv Irak, Afghanistan opgeleverd? behalve een oorlogsbudget voor de VS dat ik meen 5 a 6 % van het BNP in de VS kost terwijl ze zelf genoeg probs hebben. In Irak hoe duivels slecht Saddam mss was, was men in de Saddam tijd beter af qua stabiliteit en welvaart denk ik. Overigens zeer hypocriet, jarenlang Irak steunen met wapens en geld als tegenwicht tegen Iran. Libie is ook puur een economisch en politiek spel van Frankrijk en VS. Of dacht je dat men echt serieus geinteresseerd was in het welzijn van de mensen daar?
En integenstelling tot landen als Egypte, gaf Khadaffi, hoe gek de man ook is, zijn bevolking wel meer welvaart door het olieinkomstenpotje. Zometeen wordt het een chaos.
En daar komt bij dat het mij verbaasd hoe lang deze strijd nu al duurt, 6 maanden van bombarderen met hightech wapens en een ongelijke strijd tegen 1 mafkees met een klein leger. Wie zijn hier die verliezers?

overigens een mafkees die wellicht wat rare trekjes heeft maar niet dom is. anders hou je het niet 42 jaar vol. En zijn eerste 3 jaren van zijn toen geweldloze revolutie werd met juichen ontvangen destijds.

1 like

tja hier kunnen we pagina´s mee vullen ; het nut van de VS overal…als het daaraan besteedde geld ten goede was gekomen aan meer welvaart voor mensen die nu van de honger dood gaan…dan was die honger nu de wereld uit ,
anderzijds denk ik, sinds ik gestolen gezicht heb gelezen van Latifa dat het voor de vrouwen geen slechte zaak is dat we tegen de taliban meevechten in Aghanistan. maar de wortel daarvan zit m in de strijd van de taliban tegen de russen, toen steunde de VS die talibanlui…macht en olie…ja we kunnen er mogelijk nog vele berichtjes aan weiden ( of wijden, sorry) maar laten we dat maar niet hier doen. ik hoop dat het goed komt met de mensen in libië, zoals ze toen hij kwam wél blij met hem waren. je hebt een punt…!
groet van mij

Adolf werd na zijn geweldloze regeringsovername ook door velen met gejuich ontvangen.
Maar schroom vooral niet om jezelf een keer goed in te lichten over Khadafi/Saddam en de dingen waar je nog meer een mening over hebt hier. Google maar eens op Anfal of Dujail (Saddam) of de terroristische groeperingen die Khadafi in het verleden steunde. Kijken wat je dan te zeggen hebt. Toegegeven, hij draaide bij de laatste jaren maar dat neemt zijn eerdere daden niet weg. Bovendien lijkt het volk daar blij te zijn met de val van Khadafi en is deze revolutie iets dat uit het volk daar zelf kwam en niet vanuit de VS/Frankrijk.

En hypocriet??? Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald. Olie als drijfveer, evident. Maar wat boeit het, een kerel als Khadafi/Saddam opruimen is altijd goed, daarvoor heb je geen excuus nodig. De redenen daarvoor heeft ie zelf in het verleden al genoeg gemaakt.

Ik schroom niet om mij daar in te verdiepen. En dat heb ik reeds gedaan.
Het punt is dat de Amerikaanse bemoeienis vaak alleen averechts werkt. En ze hebben zich er feitelijk niet mee te bemoeien. VN mandaat of niet.
Politiek gewin voor Sarkozy en Obama en anderzijds economische belangen. Meer niet. Een wespennest als Syrie ligt te moeilijk voor ze. Daar is ook geen olie te halen overigens…

1 like