Het Grote Zoekplaatjestopic

De boom zelf is, evenals een aantal anderen daar in de streek, speciaal.

Maar natuurlijk zijn we achter de schermen aan het zoeken geweest. lol2

Ik doe even weer een gokje…

Arrayan Tree in Bariloche?

Hola Roanna, que de tiempo…

Nee daar staat ie niet.

Is het de bekende olijfboom in Pachamama? Ook nie?

Mijn vriendin weet aardig wat van bomen en planten… Vooral zij was redelijk zeker dat het een olijfboom is. Nu heb ik in Nederlands, Engels en Spaans op ‘olijfboom’ en ‘argentinië’ gezocht, maar dit plaatje niet gezien.

Via wat informatiepagina’s kom ik te weten dat het in de buurt van Cordoba moet zijn, maar verder dan dat kom ik niet.

Het is inderdaad een Olivo/Olijfboom, maar niet in Cordoba…
@ Roanna: het is ook niet in Pachamama, maar afhankelijk van welke Pachamama (er zijn er 3) kom je in de buurt…
Laatste tip: het ligt westelijk van Cordoba.

:frown: ¿Que pasó? :frown:

Ik zoek me al twee dagen de pleuris…

Met de tips kom je ook niet verder??

Ik heb nu alle bomen van Argentinie gezien, behalve deze …

Ook de bomen die meer dan 400 jaar oud zijn?

Hij staat niet in de Wikipedialijst oudste bomen ter wereld (400 jaar staat er tussen), ik vind 'm niet op een webpagina met foto’s van de meest beroemde olijfbomen ter wereld (wie verzint zo’n site?)

Volgens mij zitten we wel in de Mendoza-regio.

Dan vraagt het gewoon om een extra hint. :slight_smile:

Staat 'ie in Arauco?

Hij staat inderdaad in de Mendoza regio, maar niet in Arauco

Dan maar een paar dorpen gokken…

Las Heras, Lujan de Cuyo, San Martin, Junin, Maipu?

Dit is echt alles wat ik heb kunnen vinden over zo’n soortgelijke boom in die streek.

Deze nobele boom is hierheen gezonden door Koning Carlos III, koning van Spanje in de 17de E. Het was de enigste boom die de reis per schip had overleefd. Vanuit hem zijn dan andere bomen geplant en is de olijfproductie op gang geschoten. Hij wordt ook wel eens: papa olijf genoemd. Nu is hij bij wet beschermd als nationaal monument. </SPAN>Hij werd in de boomgaard van de estancia van Don Baltazar de Avila Barrionuevo geplant, het was zijn vrouw Doña Espectacion Fuente de Avila die er zorg voor droeg. Dat ze dat goed gedaan heeft, is nog altijd te zien. In 1912 werd hij op foto vastgelegd door Don Juan Brunnel, die hem hierdoor beroemd maakte en zo de bal aan het rollen ging om er een nationaal monument van te maken.

De boom staat nog steeds in zijn natuurlijke habitat en wordt nog gedraneerd op de traditionele manier. De bordjes rond de boom geven aan wie hier al op visite is geweest, prominente visite dan. Deze kolos produceert zo een 100 kg per jaar. Deze olijven worden geschonken aan het dorp en zijn inwoners.

Die ‘soortgelijke’ heb ik inderdaad ook gevonden. Die staat dus in Arauco, maar Corberana’s boom is nergens te vinden.

Daar ik vanaf vanmiddag tot en met maandag 5 mei off line ben zal ik een hint geven waarmee ik hoop dat ie wordt opgelost:

Ik zou es in een digitale andes krant gaan zoeken (datum artikel 8 november 2009). Deze boom is de oudste van de provincie.

Pffff, nog niets :slapen:

Hmm, heb net mijn eigen hint nagetrokken met NL zoektermen en hem gevonden dus het moet nu wel te doen zijn voor jullie speurders!