Het gebouw naast de kerk is de pastorie/pastorij.
Het te zoeken antwoord heeft niet met religie te maken, maar “waarvoor/waardoor bekend” is verbonden/gelinkt met de plaats (dorp) zelf: heb je het dorp, kom je ook bij het waarvoor/waardoor.
de vier heemskinderen dat is in Dendermonde : Vlaanderen Nou: de kinderen verborgen zich in de bossen in de Ardennen, de burcht van Montalbaen waar ze zich verborgen was volgens sommigen Montauban sous Buzenol, ook in Wallonië. Zelfs enkele Franse dorpen claimen het. Dat de folklore rond het Ros Beiaard in Dendermonde (en ook Aalst) grootse vormen heeft aangenomen zegt niet zo veel. Het leek mij een redelijke vraag,
de Guldensporenslag : was ook in Vlaanderen : Kortrijk (strijders vh Vlaams Graafschap tegen leger vd Franse Koning). I know, maar Gwijde van Dampierre heeft iets met Namen én de slag te maken, vandaar.
de Slag bij Waterloo was een veldslag waarbij Napoleon definitief werd verslagen. Tja, dat was nog in de tijd dat het bij het Koninkrijk der Nederlanden behoorde, geloof me, ook dat is bekend.
Ik ken de Vlaamse historie redelijk, maar ik vind geen grote gebeurtenis in de omgeving van Namen, dus ik probeer maar wat. Toch ook mét aanknopingspunten. Je hebt weer een prima zoekplaatje uitgezocht, ik heb half België weer doorkruist en leer bij elk plaatje/verhaaltje bij. Dank.
Alhoewel met strijders, leger, veldslag ga je in de goede richting. Dan ga ik daar weer mee verder!!:zon02:
@Maffi , uw post #8848 dd. 14/03/2012
Correct wat je schrijft, maar ik heb getracht me te beperken in het offtopic gaan.
-De vierheemskinderen worden vooral aan Dendermonde gelinkt, deze ommegang heeft er nog altijd plaats. Een Vlaming claimt Dendermonde, je zal niet anders horen.
-De Guldensporenslag was te Kortrijk…en de effectieve plaatsnaam die gezocht wordt is een dorp in de provincie Namen. Kortrijk, ligt nu éénmaal niet in de prov. Namur.
-Slag bij Waterloo : idd tijdens het Koninkrijk der Nederlanden, maar we zoeken NU en Waterloo ligt evenmin in de prov. Namur
daarom was het op alles “neen” want het te zoeken dorp ligt effectief in de prov. Namur. en teveel vh goede als uitleg brengt soms verwarring in het zoeken.
Battle of the Bulge was eind 1944/begin 1945 hiermee landt je bij WO2 en daarmee heeft het zoekplaatje rechtstreeks te maken.
Tip:
Het dorp dat gezocht wordt gaat al de geschiedenis in op 06 juni 1940. Het was toen een belangrijke locatie.
o.a. in de kerk (die toen anders dan als kerk werd gebruikt) werd een belangrijk document opgesteld (niet ondertekend, maar opgesteld).
In het bos van Brûly-de-Pesche bevindt zich Wolfsschlucht I, het “Grand Quartier Général Allemand 1940”, ofwel de bunker van waaruit Adolf Hitler zijn aanval op Frankrijk plande in juni 1940. De bunker zelf kan bezichtigd worden, evenals enkele omliggende panden zoals de pastorie en een kerkje, die door de bezetter ontruimd waren om daar de legerleiding in te kunnen vestigen.
Nou, knap gevonden hoor Ik heb me gisteren suf gezocht naar dat kerkje, tientallen kerkjes gevonden, maar ze waren allemaal net even anders. Leuke opdracht ook met deze verwijzing naar de geschiedenis. Van mij mogen er meer van dergelijke opdrachten volgen.
@Maffi, @edwinvanadam, @Corberana,
ik ben aangenaam verrast dat jullie (hopelijk ook nog anderen) het erg leuk vinden naar een plaatje te zoeken dat op de een of andere manier een meerwaarde geeft aan het zoekresultaat en dat je nog iets bijbrengt. Ben het ook met jullie eens hoor ! Plakken, antwoord en vooruit “en série” is soms wel een goed intermezzo om de kadans eens te veranderen maar dat is geenszins de hoofdgedachte achter dit spelletje.
Het kan niet altijd te serieus, dramatisch, historisch, technisch, … geladen zijn. Ludiek mag ook al eens, evenals een gewoon mooi plaatje. Verscheidenheid in smaak doet eten, nietwaar !
200 manschappen namen het dorpje Brûly-de-Pesche (prov.Namur) in op 24/05/1940 : bouwden o.a. 2 houten chalets en 2 bunkers in de bossen, het dak vd kerktoren werd weggenomen, de torenklok werd eruit gehaald en werd vervangen door een waterreservoir. Alles staat er nog op dezelfde plaats als toen.
In de Pastorie sliepen Hitler’s adjudanten Engel en Gabriël. In het volgende huis naast de pastorie verbleven Wilhelm Keitel en Jodl. De kaarten van de Duitse invasie werden hier bestudeerd door Hitler, Jodl, Engel, Keitel, Deyhle en von Puttkamer.
Adolf Hitler arriveerde er op 06/06/1940 en verbleef er 22 dagen. Op 17/06/1940 verneemt Hitler de toespraak van Maréchal Pétain. Het is in deze kerk dat de capitulatieacte van Frankrijk wordt opgesteld (nuance lees wel: opgesteld), enz… vervolgt de geschiedenis.