Beroemde architecten of kunstenaars?
Laat ik het voorlopig zo formuleren: door een bepaalde status van rijkdom te hebben bereikt kon hij dit étaleren door o.a. dit gebouw te verwezenlijken.
Dus niets van beroemde architecten of kunstenaars?
Misschien dan het landhuis van een beroemde modeontwerper?
Ik heb vanavond wat meer tijd om specifiek te zoeken, maar vraag al vast een paar hints. ![]()
De bouwheer en bewoner was noch architect, noch kunstenaar, noch modeontwerper.
Hij was hoofdzakelijk handelaar en is hierdoor rijk geworden.
Zijn zoon was wel een bekend Fransman. Meer zeg ik niet over die zoon want met de zoon kom je bij de vader en met de naam vd vader kom je bij het gebouw.
Het gebouw is geen verborgen stulpje.
Nog dit:
de bedoelde zoon heeft in zijn jeugd wellicht ook daar geleefd. Vader en zoon zijn beiden overleden.
We zoeken wel de naam vh gebouw en waar het staat hé!
Voor het geschiedenisgedeelte moeten we rond 1800 - 1850 zoeken?
Bingo ! Jij vertrekt goed.
De bouw vh gebouw dat we zoeken ligt na 1850.
Het volledige geschiedenisgedeelte gaat van +/- 1800 tot de jaren 1930 want het gebouw maakt deel uit ve tijdsbeeld.
We zitten dus in de tijd van het huis van Bonaparte (Napoleon I en Napoleon III) en een stukje erna. Ik neem aan dat deze heren er niet direct zelf iets mee te maken hebben. Wel iemand aan het hof?
Neen, het is een heel ander verhaal.
Hallo iedereen,
De sleutel vd voordeur nog niet gevonden?
Vragen staat vrij hé… het hoeft voor mij niet opnieuw een lange maand van zoeken te worden.
Was de zoon een politicus?
En staat het huis onder of boven de lijn Nantes - Dijon?
De zoon was inderdaad een politicus.
Het huis staat onder de lijn Nantes - Dijon.
Denk eraan de vader was vooral handelaar/zakenman. Het is géén politiek verhaal.
Zo weinig reactie? ![]()
** Tip :**
Ik zal de zoeklijn laten zakken.
Het huis staat onder de lijn Bordeaux - Aurillac - Valence - Briançon.
Nog een tip:
Dit huis als resultaat ve succesverhaal is geen unicum. Er zijn nog enkele tientallen stulpjes ( in Frankrijk dus) die het resultaat zijn van hetzelfde economisch verhaal en allemaal opgericht in dezelfde tijdsperiode.
Het huis dat we zoeken is er eentje vd 1ste generatie van die huizen, de volgende generatie huizen werden nog luxueuzer aan de buitenkant. Het interieur van al die huizen zijn pareltjes van weelde en luxe.
**Remember één v mijn 1ste tips: **
de opdrachtgever/bouwheer/bewoner vh te zoeken huis was handelaar/zakenman en behoorde tot een groep/categorie. Een groep/categoerie voornamelijk actief in dezelfde branche. Ze steunden mekaar en waren een tijd heer en meester in die branche.
Het is een opmerkelijk verhaal ve bevolking uit een bepaalde plaats.
en nu … :cheer: ???
De Franse vrijmetselaars?
Niet de vrijmetselaars.
Ik herhaal want het heeft zijn belang in de opmerkelijkheid v dit verhaal:
Het is een opmerkelijk verhaal ve bevolking allen afkomstig uit dezelfde plaats: dorp/stad.
weeral zoekdag 6.
'k heb nu toch wel bruikbare tips gegeven, denk ik toch. Of is iedereen druk gefocust op de Nat.Reisquiz waardoor andere spelletjes wat in de schaduw komen?
Ik hoop dat dit een laatste tip wordt als toegeving:
Het is een succes-geschiedenis van emigratie uit Frankrijk en na jaren van verblijf een re-imegratie naar Frankrijk.
Het huis dat we zoeken en al die andere huizen staan in een prachtig gebied, nl in één en hetzelfde dorp/stad van oorsprong vd meeste emigranten.
De huizen dragen individueel een naam, maar zijn vooral bekend onder de toebedeling ve algemene noemer/naam van dit opmerkelijk avontuur om die huizen in één adem te vernoemen.
Wordt er nog gezocht?
Ik was net even aan het zoeken en de geboortehuizen van een aantal franse politici aan het checken.
Maar ik moet dus niet een franse politicus opzoeken maar een emigrant die in een ander land naam als politicus heeft gemaakt?
De naam vh huis dat we zoeken en waar het staat werd gebouwd in opdracht ve Franse emigrant … die later terugkeerde naar zijn streek in Frankrijk.
De zoon die een bekend politicus was “un homme d’état” heeft met de bouw niets te maken: het is slechts een détail dat voor sommigen een hulpmiddel in de zoektocht kan zijn.
Of de zoon in dat huis werd geboren weet ik niet, maar hij heeft er heel waarschijnlijk met zijn ouders gewoond. Alleszins wanneer de naam vd bouwheer van dit huis wordt vermeld , wordt meestal tussen haakjes ook de naam van zijn zoon-staatsman als info weergegeven.
'k zou aanraden : herlees nog eens alle berichten en resumeer want uit alle vorige berichten blijkt o.a. dat de vader geen enkeling was die emigreerde. Ze waren met velen meestal uit hetzelfde dorp/stad of enkele naburige vestigingen. Ze waren allemaal afkomstig uit dezelfde regio. Het is nochtans niet onbekend, maar vooral bekend: het is er héél mooi.
Waren het franse joden die naar de VS emigreerden?