Forumspel: Het Grote Zoekplaatjestopic - deel 14 (Deel 1)

In Stockholm wel (staat in mijn top 3 van citytrips), maar Skansen heb ik tot dusver niet bezocht. Open air musea, terecht of niet terecht (?), laat ik wel eens links liggen.

Zo dadelijk een nieuw plaatje. Er zit lekker vaart in !

Ook nu weer : Wat (naam van dit gebouw) en waar ?

Zeker terecht, net of je een stap terug in de tijd zet. Ze maken ook geen gebruik van poppen maar figuranten die daar de ambacht van toen demonstreren, ze lopen er ook gewoon rond.

Misschien tijd voor een hint :slight_smile:

De functie van dit gebouw zou een goeie hint zijn, aan jou de keuze natuurlijk :wink:

Het gebouw is genoemd naar een 15de eeuws veelzijdig iemand (politicus, filosoof, taalkundige, dichter, …).
Naar die man zijn in datzelfde land o.m. ook een stad en de nationale bibliotheek genoemd.

Opera ? Theater ?

Is het toevallig genoemd naar Niccolò Machiavelli?

Sent from my GT-I9000 using Wereldwijzer

Nee, niet Machiavelli :slight_smile:

Alles op een rijtje (en een extraatje) :

• Gebouw is genoemd naar een veelzijdig persoon uit de 15de eeuw (politicus, filosoof, taalkundige, dichter, …)
  • Ook een stad en de nationale bibliotheek in datzelfde land zijn naar die man genoemd
  • Culturele functie : opera, dans, …
  • Buiten Europa

Allez … stop dit in een zak en je weet het zo !

Dacht ik ook eens slim te doen door met een leuke naam te komen… :frowning:

Sent from my GT-P5110 using Wereldwijzer

Het doel heiligt de middelen :wink:

Ik geef het op :frowning:

Cryptisch : MAAK EEN HOOP en J(e) WEET de naam van de stad waar het gebouw zich bevindt :wink:.

(Dra volgt er een B-plaatje)

Leonardo da Vinci?

Nee, sorry, evenmin Leonardo Da Vinci

Hierboven nogmaals het originele plaatje én een extra B-plaatje.

Sierra Leone?

Neen, niet in Afrika …

Burckhardt?

Nee, evenmin …

De Centraal-Aziatische politicus, mysticus, taalkundige, schilder, dichter, … die we zoeken is geboren in 1441, in wat nu noordwestelijk Afghanistan is.

Chameleon, Tashkent, Uzbekistan.
En die politicus en filosoof zou dan Ali-Shir Nava’i zijn.
Ik heb alleen zijn naam niet gevonden in verbinding met het gebouw van het plaatje. In plaats daarvan wordt Chamelon als naam genoemd.