’t Is idd een brug over de Debed rivier. En ja, op het net lees je wel eens ‘Alaverdi’s bridge’.
Maar eigenlijk is de brug gekend onder twee namen. Ze is genaamd, of naar de opdrachtgever, of naar de meer precieze plaats waar ze gelegen is. Graag dus …
Nu, als je me als ‘echte man’ het verhaal kunt vertellen dat over de brug de ronde doet, ook goed ;).
Sanahin Bridge is een Engelse benaming.
Ik ben op een niet elegante manier aan de naam van deze brug gekomen, dus komt mij nu geen punt toe.
Maar als troost mag ik wellicht wel een nieuw plaatje plaatsen.
Yep ! In Alaverdi, in het Noorden van Armenië, niet ver van de Georgische grens :
de middeleeuwse (12de eeuwse) basaltstenen oude brug, ook Tamara’s of Sanahin brug genaamd, over de Debed.
De brug, 60 m lang en 3 m breed, werd gebouwd in opdracht van koningin Tamar van Georgia en was tot zo’n 30 jaar geleden in gebruik voor wegverkeer.
Op elke hoek van de brug ligt een in steen uitgehouwen jonge leeuw. De legende wil dat die dieren tot leven zullen komen van zodra er een ‘echte’ man de brug over de brug loopt.
Toegegeven, VideJo, dit was een lastig plaatje :chin:.
Hoe dan ook, ‘Alaverdi in Armenië’ is knap gevonden en achteraf bekeken voldoende om te scoren. [SIZE=2]Googelen op Alaverdi en brug of bridge levert immers ook aardig wat plaatjes op waarbij enkel ‘old bridge’ of ‘stone bridge’ in Alaverdi wordt vermeld.
Oké !
In Berlijn, op de Europaplatz, naast het Hauptbahnhof :
Het imposante (9,7m hoog, 35 ton) Stahlross, aka ‘Rolling Horse’, van Jürgen Goertz, op de locatie waar het voormalige Lehrter kopstation stond. De sculptuur uit edelstaal en aluminium zou de relatie tussen voortbeweging en dynamiek, passend bij de spoorwegen, tonen.
De sokkel is deels hol, met aan weerszijden twee patrijspoorten waardoor je de resten van het Lehrter Bahnhof ziet.
Voor het Instituut voor Taxonomische Zoölogie aan de Mauritskade staat een sculptuur van Bert van Loo uit 1993 met de titel Vijf Wolken. Fragmenten van krab-achtigen zijn een van de onderzoeksgebieden van dit instituut en vormden de inspiratie voor dit beeld. Op de grillige glasplaten zijn microscopische vergrotingen afgebeeld. Bijzonder van het beeld is dat de lijnen van de verschillende achter elkaar liggende glasplaten lijken te bewegen, als je om het kunstwerk loopt.
Nabij Trapani, aan de westkust van Sicilië,
in Erice, een mooi middeleeuws stadje bijna recht boven zee gelegen op een hoogte van 750m.
Eigenlijk links, het andere rechts
Onderaan in het hoekje : een stukje van het Pepoli kasteel, het voormalige jachtverblijf van graaf Agostino Pepoli dat in de 19de eeuw werd gebouwd. Vandaag hotel Torri Pepoli resort.
Is de uitkijktoren, uiterst rechts. Prachtig uitzicht vanuit de Giardini del Balio.
Soit … het geheel : Castello di Venere, of kasteel van Venus, uit de Normandische tijd.
Waar het fort is gebouwd, stond vroeger een tempel gewijd aan Potnia, de godin van de vruchtbaarheid, aanbeden door de Elymiërs, een oude pre-Romeinse bevolking die in dit deel van Sicilië woonden.
Potnia werd door de Romeinen als Venus aangeduid en vandaar de naam Castello di Venere.