Forumspel: Het Grote Zoekplaatjestopic - deel 14 (Deel 1)

Zat meer aan Scandinavië te denken gezien de bouw

Maar dat is natuurlijk Noord Europa en geen West

Gelijk heb je !

West Europa.

Toevallig noordelijke helft van west Europa?

Zo kan je het stellen.

Hint :
Iemand die veel over planten en kruiden kende… maar iemand anders is er veel later héél rijk mee geworden.

Toevoeging :

• de te zoeken persoon = 16de eeuws.
  • diegene die er groot fortuin mee heeft vergaard was al een grote en is 19de eeuws. (zit ook nog een indirecte hint in met “groot”.
  • het is geen verloren gegane glorie, de fabricatie gebeurt sinds de 19de eeuw nog steeds op dezelfde plaats en is nog altijd te koop.

Hmm…geen interactie na al die hints. Niemand enig idee ?
Bis-plaatje als volgende tip, nl.
gedeelte v.e. gevel vh hoofdgebouw (dus niet vd villa op z.plaatje), alles vormt echter één. De verschillende gebouwen zijn opgetrokken in een mengeling van verschillende bouwstijlen als uiting van overdreven weelde.

Herhaling vd vraag : (post #476)

• Waar ?
  • Wie is die persoon en waardoor werd/waarvoor is hij bekend ?

Ben druk aan het zoeken hoor

Heeft met Carolus Clusius, Carl Linneaus of Rembert Dodoens te maken?

Carolus Clusius College Zwolle : niet in NL
Carl Linnaeus : evenmin Zweden = Noord-Europa.
Rembert Dodoens : dat is Mechelen, niet in BE

Hint :
…iets in een fles. Diegene die er rijk mee werd ontwierp de vorm van de fles die NOOIT veranderde en ook nu nog steeds diezelfde vorm heeft !

Waar: palais benedictine te Fécamp in Frankrijk
Wie: Alexandre Le Grand

Van het drankje Bénédictine

Het paleismuseum staat aan de voet van de rotsen van Fécamp en kijkt uit over het Kanaal.
Het is hier dat de beroemde Dom Benedictine nog steeds wordt geproduceerd. Daarnaast is er een grote verzameling 14de, 15de en 16de eeuwse kunst aanwezig. Ook zijn er regelmatig tentoonstellingen van moderne kunst.

De kenner was de monnik Dom Bernardo Vincelli en Alexandre Le Grand is er later rijk mee geworden

dat is al goed, maar ook de plaatsnaam dorp/stad wordt gevraagd…zie vraag bij startplaatje.

zie mijn andere post: fecamp, frankrijk

@liset84, Sorry was ff druk doende en heb niet ver genoeg teruggelezen. Helemaal goed hoor !

De vorige van brasgordel bracht mij op dit idee

http://www.wereldwijzer.nl/images/icons/icon7.png

…en dacht anderen maken misschien ook de link naar een drankje, monniken lusten dat blijkbaar wel.
En nu op naar de volgende van liset84 !

• P.S. : De fransen claimen dat Alexandre Le Grand (hint “grote”) die al een welstellend industrieel en wijnhandelaar was te Fécamp (Normandië) deze elixir uitvond. Het is echter de Italiaanse Benedictijner monnik Dom Bernardo Vincelli die te Fécamp leefde - 16de eeuw -, dit mengsel van 27 kruiden en planten tot een liqueur van 40% samenstelde en tot op heden nog altijd met succes in de handel is. Het werd zelfs gedronken aan het Franse Hof. De monniken startten een fabriekje voor de productie. Maar tijdens oorlogsjaren was het recept bijna verloren gegaan totdat… lees eventueel meer via :
  • DOM Bénédictine
  • Bénédictine - Wikipedia
  • http://www.normandie-tourisme.fr/articles/palais-benedictine-in-fecamp-462-2.html (foto : amper het centrale deel vh Palais Bénédictine).

De Score :
1: Stancy…146
2: Roanna…118
3: Marifran…116
4: Maffi…97
5: Loesje505…88
6: Corberana…74
7: brasgordel…70
8: @ngel…67
9: Kingfishererik…64
10: Danechka…51
11: Lennart1…48
12: Roberts…43
13: dutchgirl…37
14: WizardOfOss…30
15: Marion 2…28
16: Bloem…27
17: physio75…26
18: Jurjenb…21
19: VideJo…20
20: Maredaro…19
21: zaan…17
22: Toos…15
23: DrivingAround…14
24: Theiz…14
25:Besmile…13
26: Cynthia…10
27: Jellebowski…10
27: lagelandenbewoner…10
29: Rvanhegelsom…10
30: Markr…8
31: Kaylo…8
32: Mela…8
33: Liubi…8
34: Aviator…8
35: Carolina…7
36: pvdt…7
37: Meira1972…7
38: Tempelssammy…7
39: Frank1285…6
40: Michiel…6
41: Elsmarijn…5
42: Davenuman…4
43: Schoentje… …4
44: Anacondor… …4
45: Xander… …3
46: patrickboy …3
47: Wytze… …3
48: Xenomania… …3
49: BesteDaniëlle… …3
50: Babseba…2
51: Raymond19 …2
52: Dirkpie…2
53: EdjeQ…2
54: Tim-V…2
55: Mathilde9900…2
56: lekstokje…2
57: Xena…2
58: Frank34…2
59: Remco77…2
** 60: liset84…2**
61: Vivaturkije…1
62: Lotte85…1
63: rik072…1
64: voyager79305…1
65: Beppie1…1
66: Sopor81…1
67: Globeskater…1
68: Peter123…1
69: Birkebeiner…1
70: Claudia30…1
71: StoneCast…1
72: ReisFannetje…1
73: Rudimentair…1

Clusius kwam uit Atrecht, heb Zwolle niet genoemd. (er zijn heel veel scholen naar hem genoemd,dus waarom kies jij Zwolle?)
Linnaeus werkte o.a. in NL, heb Zweden niet genoemd.

Zou fijn zijn als je gewoon antwoord op mijn vraag, ipv dat je allerlei zaken erbij verzint. Een simpel nee was genoeg geweest.

Als het goed geweest was, had Stancy dit wel gezegd. Nu krijg je extra hints: niet in NL, Zweden of Belgie.

Ik probeer zsm een afbeelding te plaatsen!

@Maffi, het zijn geenszins verzonnen zaken als antwoord op jouw vraag. Ipv een korte “ja” of “neen” heb ik met bijkomende vermelding vh land deze landen meteen willen uitsluiten in de zoektocht naar de oplossing. Niet meer, niet min. Ik heb wel in telegramstijl je vraag beantwoord maar denk dat het volstond ivm het te zoeken plaatje.
Dat kan toch geen probleem op zich zijn.

• Carolus Clusius College Zwolle : “niet in NL” geantwoord op de door jou aangebrachte gegevens: als uitsluiting van persoon en land.
  • Carl Linnaeus : idd hij werkte in NL , maar werkte later ook in Zweden. Vandaar vermelding “evenmin Zweden = Noord Europa” (eerder was er al het gegeven dat het in West-Europa was. “niet in NL” was op het vorige lijntje al aangehaald als uitsluiting.
  • Rembert Dodoens : “dat is Mechelen, niet in BE”. Hij werd geboren te Mechelen, studeerde in België, werkte zowel in NL en BE, enz… Hiermee wordt de persoon en het land België als afvallers bedoelt. NL was hiervoor al afgevallen.

Vermits je het hebt over de gegevens als “antwoord op jouw vraag”, voel ik me verder niet aangesproken mbt de “hints”. Hints kunnen directe of indirecte indicaties zijn om uiteindelijk naar de plaats, persoon, e.d. te leiden. Vb.verwijzen naar een paleis? dan ging men het wellicht bij de adel zoeken en was men nog verder van huis. Het vergulde beeld…een monnik, misschien misleidend omdat het niet in de omgeving ve klooster/kerk staat maar in de tuin van de villa van één van de Le Grand’s als eerbetoon aan diegene die dit kruidenelixir samenstelde. De naam Alexandre Le Grand leidt naar Dom Bernardo Vincelli en vice versa !

Hopelijk kan je met deze verduidelijking vrede nemen.

Extra hints : zo bedoelde ik het ook !

zoekplaatje 2.jpg

Waar is dit en welk volk leeft hier??